Kolumni

Vastuullisuuskoulutuksessa ei ollut miesten vessaan jonoa

15.12.2022 14:10
Anssi Järvinen
Yritykset tarvitsevat johtajia, joille vastuullisuus on muutakin kuin juhlapuheita, kirjoittaa Anssi Järvinen.

Minulla oli suuri ilo ja kunnia vierailla kouluttajana Marketing Finlandin Vastuullisen markkinoinnin ja viestinnän sertifiointiohjelmassa pari viikkoa sitten. 

Otsikokseni annettiin ”Vastuuttoman ja katastrofaalisen toimistoyhteistyön lähtökohdat, mikä meni pieleen?” Teema olikin mieluinen. Oli kiva jakaa ajatuksia itseäni pohdituttaneesta asiasta – 30 vuoden kokemuksella.

Tunnelma salissa oli rento, asenne oppivainen. Ilmeet positiiviset. Huomasi, että koulutuksen osallistujat tunsivat jo paitsi toisensa myös vastuullisuusasiat omakseen.

Kun estradille kavuttuani pyysin kaikkia osallistujia esittelemään lyhyesti itsensä, havahduin. Paikalla oli toistakymmentä maamme merkittävimpien brändien edustajaa, yritystensä vastuullisuudesta vastaavia henkilöitä, valveutuneita ammattilaisia. Ei kuitenkaan juuri johtoryhmän jäseniä. 

Eikä ainuttakaan miesoletettua.

Mitä ihmettä, miksi näin? Päätin vähän googletella.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Löysin EY:n keväisen raportin Executive and board remuneration in Nordic countries, 2022. Laadukas vertailu selvitti vastuullisuuskysymyksiä pohjoismaisissa suuryrityksissä ja sukupuolijakaumaa niiden johtotehtävissä. 

Selvityksen mukaan Ruotsissa suuryritysten hallitusten jäsenistä naisia on 37 prosenttia, Tanskassa 33 ja meillä Suomessa 32 prosenttia. 

Ja 32 on myös se prosenttiluku, joka kertoo, kuinka monessa pohjoismaisessa pörssiyhtiössä käytetään ESG-mittareita (ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu, hallintotapa) johdon palkitsemisessa. 

Prosenttiluku on kasvanut kovaa vauhtia. Ja tulee kasvamaan edelleen. Yleisimmin ESG-mittarit ovat mukana tanskalaisten (39 %) ja ruotsalaisten (38 %) yritysten palkitsemisohjelmissa. Suomi on naapureitaan peräti yli kymmenen prosenttia perässä. Vain 28 prosenttia maamme suurista yrityksistä käyttää ESG-mittareita palkitsemisohjelmissa.

Myös ympäristövaikutuksiin liittyvissä ESG-mittareissa olemme takamatkalla. Ruotsissa niihin liittyy 20 prosenttia palkitsemisohjelmien ESG-mittareista ja Norjassa 19 prosenttia. 

Meillä pahaiset 12 prosenttia. 

Selvityksen mukaan paine vastuullisuuteen liittyvien ESG-mittareiden liittämiseen johdon palkitsemisohjelmiin tulee institutionaalisten sijoittajien suunnalta. Eettinen sijoittaminen on vahvassa kasvussa. Meilläkin. Mutta tässäkin vähän jälkijunassa.

Niinpä lausun lyhyehkön aikavälin ennusteen: yritykset tarvitsevat johtajia, joille vastuullisuus on muutakin kuin juhlapuheita. Sellaisia tulevaisuuden toivoja löytyy niistä, jotka ovat vastuullisuudesta vilpittömästi kiinnostuneita ja asiaan perehtyneitä. 

Ja kouluttavat itseään.

Nämä huomisen menestyjät olivat vielä tänä talvena eri vessajonossa kuin minä. 

Saapas nähdä, miten ensi kevään koulutuksessa.

Anssi Järvinen on kokenut bränditerapeutti. Hän tekee huomioita maailmasta, jossa toisten brändien elämä on tasapainoista ja auvoista, mutta toisten brändipersoonallisuus on vaarassa pirstaloitua ja käytös muuttua itsetuhoiseksi.