Kuva: Vastamainoskilpailun voittajatyöt
Mainonta

Vastamainoskilpailun pikamuotiaiheiset voittajat valittiin

2.12.2024 8:13
Mikko Perttunen
Shein ja Temu inspiroivat taiteilijoita.

Luontoliiton ja Voiman Vastamainoskisan voittajat julkistettiin viime perjantaina Älä osta mitään -päivän tapahtumassa Helsingissä.

Voittajiksi valittiin 14-vuotiaiden Annin ja Netan Stop Climate C Shein GE -teos ja 19-vuotiaan Esterin Up To 80 % Off -teos.

Kaikille yli 10-vuotiaille avoimeen Vastamainoskisaan osallistui koululaisia ja opiskelijoita eri puolilta Suomea.

MAINOS

Tänä vuonna kilpailun teemana oli pikamuoti ja sen aiheuttamat ongelmat. Monessa kilpailutyössä parodioitiin kiinalaista ultrapikamuotiyhtiö Sheinia, mutta myös yli 50-vuotiaiden suosima Temu-verkkokauppa inspiroi vastamainostaiteilijoita.

– Ultrapika on ehkäpä räikein esimerkki kertakäyttökulttuurista ja ylikulutuksesta, joka tuhoaa ympäristöä ja kiihdyttää ilmaston lämpenemistä. Ilmastokriisi on yksi lasten ja nuorten suurimmista huolenaiheista, ja meille oli tärkeää tarjota heille väylä ilmaista mielipiteensä ja kääntää ahdistus luovaksi toiminnaksi, Luontoliiton tiedottaja Suvi Rajamäki kommentoi tiedotteessa.

Vastamainoskisa oli osa lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliiton jokavuotista Älä osta mitään -kampanjaa. Luontoliitto ja Voima järjestivät suosittua Mainoskupla-vastamainoskilpailua vuosina 2005–2014. Vastamainoskisa herätettiin henkiin uudelleen vuonna 2023.