Kuva: Alex Boman / N2
Mainonta

”Varför Cannes, vi har ju Kantsu” – uuden mainoskilpailun palkinnot jaetaan lähiöbaarissa

23.9.2025 12:50
Mikko Perttunen
Päätöksen palkituista tekevät poikkeuksellisesti tavikset.

Suomeen tulee marraskuussa uusi mainosalan kilpailu.

Cannes Lionsin suuntaan nimellään flirttailevat Kantsun Karhut jaetaan kannelmäkeläisessä pubissa, Kannel-krouvissa.

Erotuksena moniin muihin alan palkintoihin Kantsun Karhuissa ääneen pääsevät tavalliset kuluttajat – siis se yleisö, jolle mainoksia lähtökohtaisesti tehdään. Tyypillisesti palkituista kampanjoista mainosalan kilpailuissa päättää asiantuntijaraati. Toisin sanoen: toimistojen edustajat jakavat palkintoja toinen toisilleen.

MAINOS
MAINOS

– Tarkoitus on ravistella alaa ja muistuttaa, että mainosten ensisijainen tehtävä ei ole tuomaristojen vaan kuluttajien hurmaaminen, kilpailun järjestävän N2 Creativen vastaava luova johtaja Jan Sederlöf kertoo tiedotteessa.

Kantsun Karhujen saajista päättää seitsenhenkinen tuomaristo, jossa ovat edustettuna esimerkiksi opiskelijat, duunarit ja seniorit.

– He ovat kukin oman segmenttinsä kokemusasiantuntijoita. Eikä vastaavaa ole tiettävästi tehty missään päin maailmaa, Sederlöf sanoo.

Hänen mukaansa mainosalan kilpailuihin osallistutaan yleensä tekemällä hiki hatussa esityksiä, joihin kootaan kampanjan tuloksia ja muita selityksiä. Kantsun Karhuissa selityksiä ei kaivata tai edes sallita, vaan ainoa ratkaiseva tekijä on se, mitä kuluttaja näkee ja kuulee.

Työt kisaavat seitsemässä kategoriassa, jotka ovat ulkomainos, video, radio/ääni, internet, lehtimainokset, vautsi ja kauppa. Vautsi-kategoriassa haetaan yleistä ”wau-efektiä” ja kauppakategoriassa palkitaan myymälöiden sisällä tapahtuvaa mainontaa.

Kannelmäessä jaetaan Leijonien sijaan Karhuja.

Voittajalle on luvassa festivaalipassi Cannes Lions -mainosfestivaaleille.

Sederlöf muistuttaa, että Kantsun Karhuissa on ennen kaikkea kyse yhteisestä hauskanpidosta ja kollektiivisesta halusta nostaa markkinoinnin tasoa Suomessa. Ala nähdään helposti sisäänpäin kääntyneenä, vaikka sen pitäisi olla täysin päinvastaista.

– Vaikka kilpailu järjestetään huumorilla ja kieli poskessa, niin sen sanoma on tärkeä: asiakkaan asiakas on aina oikeassa, Sederlöf päättää.

Muokattu 25.9. klo 10.32: Toisin kuin uutisessa kerrottiin, Kantsun Karhut -kilpailu ei kerrytä OMD-ranking-pisteitä.

MAINOS