Toimistot

Valtaosa markkinointialan työntekijöistä uskoo tarvitsevansa uutta osaamista lähivuosina – kolmasosa ei tiedä, millaisia taitoja tulevaisuudessa vaaditaan

Baronan tutkimuksen mukaan monet markkinointialan työntekijät eivät tiedä, millaista osaamista heiltä vaaditaan tulevaisuudessa.
Kuva:
Unsplash/Charles Deluvio
Valtaosa markkinointialan työntekijöistä uskoo tarvitsevansa uutta osaamista lähivuosina – kolmasosa ei tiedä, millaisia taitoja tulevaisuudessa vaaditaan

Baronan suuren työelämätutkimuksen mukaan markkinointialan ja muiden vastaavien luovien alojen työntekijät ymmärtävät, että heidän on hankittava uudenlaista työosaamista lähivuosina. Markkinointialan ja muiden vastaavien luovien alojen työntekijöistä 79 prosenttia kertoo tarvitsevansa uutta osaamista lähivuosina, mutta silti vain 59 prosenttia sanoo harkitsevansa lisäkoulutuksen tai lisäosaamisen hankkimista.

Tutkimus kertoo myös, että lähes kolmasosa (32 prosenttia) ei tiedä, millaisia taitoja heiltä vaaditaan tulevaisuudessa. Huolestuttavinta on se, että jopa 59 prosenttia vastaajista kertoo, ettei heidän työnantajansa huolehdi työntekijän osaamisen kehittämisestä tarpeeksi hyvin. Ainoastaan logistiikan sekä myynnin ja kaupan alalla osaamisen kehittämisen prosenttiluku on isompi kuin markkinointialan ja muiden vastaavien luovien alojen toimialalla.

Korona-aika on lisännyt epävarmuutta myös markkinoinnin alalla, ja monet alan työntekijät joutuivatkin viime vuonna työttömäksi. Epävarmuus on saanut monet markkinointialan ja muiden vastaavien luovien alojen työntekijät hankkimaan uusia taitoja, sillä 29 prosenttia vastaajista sanoo opiskelleen tai kasvattaneen osaamistaan korona-aikana omatoimisesti.

Kokonaisuudessaan markkinointi nähdään kuitenkin houkuttelevana alana, sillä jopa 19 prosenttia muiden toimialojen alanvaihtoa miettivistä työntekijöistä suuntautuisi mieluiten markkinoinnin, viestinnän, median tai muiden luovien alojen pariin. Isomman prosenttilukeman keräsi vain myynnin ja kaupan ala (23 prosenttia).

Vetovoimasta huolimatta korona-aika on vaikuttanut monella tapaa negatiivisesti markkinointialaan ja muihiin vastaaviin luoviin aloihin. Alojen työntekijöistä 79 prosenttia kertoo syöneensä epäterveellisemmin kuin aiemmin ja vain 29 prosenttia kertoo nukkuneensa paremmin kuin aiemmin. 68 prosenttia sanoo koronan lisänneen stressiä. Ainoastaan 18 prosenttia työntekijöistä on sitä mieltä, että korona-aika on vaikuttanut töihin positiivisesti.

Yli puolet markkinointialan ja muiden vastaavien luovien alojen työntekijöistä sanoo, ettei työnteko ole helpottunut tai tuottavuus parantunut korona-aikana, vaikka tasan puolet heistä sanoo tehneensä pitempää työpäivää kuin aiemmin.

Lähde: Baronan suuri työelämän tutkimus

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa