
Suomalaista ruokakulttuuria ovat muuttaneet viime vuosina ennen kaikkea yksilölliset valinnat. Samalla kun suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota ruokansa terveellisyyteen, yhä useampi noudattaa myös erilaisia arvo- tai kulttuuripohjaisia ruokavalioita.
Elintarviketeollisuusliiton jäsenkyselyn mukaan neljä viidestä elintarvikealan yrityksestä ottaa muuttuvat ruokaidentiteetit huomioon tuotekehityksessään.
Monet yritykset ovat esimerkiksi lisännet kasvisten osuutta valmisruuissa ja tuoneet markkinoille uusia, täysin kasviperäisiä valmisruokavaihtoehtoja.
ETL:n aiemmin tänä vuonna tilaaman tutkimuksen mukaan 84 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa sekasyöjiä, jotka syövät sekä kasvi- että eläinperäistä ruokaa. 62 prosenttia vastaajista kertoo syövänsä tai kokeilevansa usein kasvisruokia ja vain 22 prosenttia sanoo olevansa haluton kokeilemaan uusia kasvisruokia. Vegaanisia tai erilaisia vegetaristisia ruokavalioita noudattaa tutkimuksen mukaan 13 prosenttia suomalaisista.
Pellervon taloustutkimus PTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan kasvipohjaisten tuotteiden kulutus on varsin polarisoitunutta: niiden suosio on erityisen suurta nuorissa ikäluokissa ja kaupungeissa, ja huomattavasti vähäisempää vanhemmissa ikäluokissa ja maaseutumaisissa kunnissa. Tärkein ruuan ostopäätöksiin vaikuttava tekijä on tutkimuksen mukaan kuitenkin edelleen hinta.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä