Brändit

Vaatebrändi Makia irtisanoo yhteistyönsä kohutun tavarataloketjun kanssa – “Annoimme omistajalle mahdollisuuden korjata toimintaansa, mutta sitä ei tapahtunut”

Makia ei ota enää tilauksia Kärkkäinen Oy:ltä.
Kuva:
Makia
Vaatebrändi Makia irtisanoo yhteistyönsä kohutun tavarataloketjun kanssa – “Annoimme omistajalle mahdollisuuden korjata toimintaansa, mutta sitä ei tapahtunut”

Vaatebrändi Makia Clothing on päättänyt yhteistyönsä tavaratalo Kärkkäinen Oy:n kanssa. Yritys hoitaa sovitut tilaukset loppuun, mutta ei vastaanota enää uusia tilauksia. Makia tiedotti asiasta perjantaina.

Päätöksen taustalla on Kärkkäisen omistajan Juha Kärkkäisen toiminta sosiaalisen median kanavissa. Kärkkäinen on sanonut muun muassa, että koronavirus on huijaus ja että 5G on uhka ihmisille.

– Annoimme Kärkkäinen Oy:n omistajalle mahdollisuuden korjata toimintaansa, mutta sitä ei tapahtunut. Lisäksi hän ei ole missään yhteydessä pyytänyt anteeksi, katunut lausuntojaan tai oikonut vastuuttomia mielipiteitään. Emme saaneet muutettua asioita sisältäpäin, vaikka uskoimme siihen pystyvämme. Siltä osin kritiikki meitä kohtaan oli oikeutettua, olimme väärässä. Suomessa kaikilla on sananvapaus, mutta me vedämme omalta osaltamme rajan nyt tähän, sanoo Makian luova johtaja Totti Nyberg tiedotteessa.

– Uskomme, että kaikille ihmisille pitää antaa mahdollisuus parantaa toimintaansa ja käytöstään. Aikaisemmat päätökset perustuivat tähän. Emme vain halunneet kääntää selkäämme ja juosta karkuun. Päätöstä on vaikeuttanut se, että meille pienenä yhtiönä Kärkkäisen tuoma liikevaihto on ollut merkittävä. Lisäksi yhteistyö tavaratalon operatiivisen johdon ja henkilöstön kanssa on toiminut koko ajan kiitettävän hyvin.

Suvaitsevaisuus on Makialle tärkeä arvo.

– Siitä asti kun perustimme Makian, meille on ollut täysin selvää, että haluamme kohdella asiakkaitamme samalla tavalla kuin kohtelemme ystäviämme tai uusia tuttaviamme. Tasa-arvoisesti, kunnioittavasti ja osana yhtä suurta perhettä. Meille perhe tarkoittaa sitä, että siellä kaikki ovat samanarvoisia ja yhtä tärkeitä, oli heidän ikänsä, etnisyytensä, uskontonsa, sukupuolensa tai muut vastaavat tekijät mitä tahansa, painottaa Makian brand director ja perustaja Joni Malmi

Kärkkäisellä on tavaratalot Ylivieskassa, Oulussa, Jyväskylässä, Iissä ja Lahdessa. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli liki 220 miljoonaa euroa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa