Toimistot

ūüĒć Ty√∂ntekij√∂iden ry√∂st√∂rekrytointi sy√∂ pienten toimistojen kasvumahdollisuuksia: ‚ÄĚToimistot kilpailevat parhaista osaajista kuin hullut‚ÄĚ

Poachingia eli ryöstörekrytointia tehdään muun muassa kilpailijoiden eliminoimiseksi.
Kuva:
Unsplash / Cytonn Photography
ūüĒć Ty√∂ntekij√∂iden ry√∂st√∂rekrytointi sy√∂ pienten toimistojen kasvumahdollisuuksia: ‚ÄĚToimistot kilpailevat parhaista osaajista kuin hullut‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‚Äď Se on tosi yleist√§. Melkein kaikki sit√§ tekev√§t, sanoo kymmenisen henke√§ ty√∂llist√§v√§n suomalaisen markkinointitoimiston toimitusjohtaja, jota t√§ss√§ artikkelissa kutsutaan keksityll√§ nimell√§ Kalle Korhonen.

Puhe on poachingista eli työntekijöiden ryöstörekrytoinnista kilpailijoilta. Korhosen mukaan markkinointitoimistot joutuvat turvautumaan ryöstörekrytointiin sitä todennäköisemmin, mitä vaativampaan pestiin osaajia haetaan.

‚Äď Toimistoissa tiedet√§√§n tarkasti, millaisia taitoja haettavalta osaajalta tarvitaan. Sitten on vain mets√§stett√§v√§ niit√§ ihmisi√§, joilla on kyseisi√§ taitoja.

Korhosen mukaan kilpailijoiden harjoittama poaching on aiheuttanut hänen toimistolleen paljon hallaa. Silti hän sanoo ymmärtävänsä, miksi ryöstörekrytointia tehdään.

‚Äď On paljon helpompaa etsi√§ kymmenisen ihmist√§ vaadituilla taidoilla ja kysy√§ heit√§ t√∂ihin kuin hakea ty√∂ntekij√§√§ ilmoituksella ja toivoa, ett√§ yksi tuhannesta tulleesta hakemuksesta olisi riitt√§v√§n hyv√§.

Kova pula osaajista ajaa ryöstörekrytoimaan

Kalle Korhonen on huomannut, että markkinointiosaajista on juuri nyt kova pula.

‚Äď Toimistot kilpailevat parhaista osaajista kuin hullut. Jos joku kokeneista ty√∂ntekij√∂ist√§ l√§htee, h√§nt√§ on tosi vaikea korvata.

Markkinointialan senioriosaajia on Suomessa vain vähän, ja moni heistä työskentelee hyvin palkatussa, korkeassa asemassa toimistossa, Korhonen sanoo. Jos heitä ei halua poachata, jää vaihtoehdoksi palkata junioreita ja kouluttaa heidät.

Jos senioriosaajia ei halua poachata, jää vaihtoehdoksi palkata junioreita ja kouluttaa heidät.

Korhonen kertoo tiedostavansa varsin hyvin, että samaan aikaan, kun hän kieltäytyy tekemästä ryöstörekrytointia, kilpailijat katsastavat kiinnostuneina, millaisia osaajia hänen toimistonsa riveistä löytyy. Korhosen mukaan ryöstörekrytointi onkin eräänlainen päättymätön peli, jossa halutuimmat osaajat kiertävät toimistojen välillä. Pelin voittajia ovat työntekijät, eivät toimistot.

‚Äď Ihmiset, joilla on 5‚Äď10 vuoden toimistokokemus, pysyv√§t yhdess√§ toimistossa maksimissaan pari vuotta. Sitten he vaihtavat paremman tarjouksen per√§ss√§ seuraavaan.

Merkittävä kasvun hidastaja

Kilpailijoiden harjoittama ryöstörekrytointi on vaikuttanut merkittävästi Korhosen toimiston kasvusuunnitelmiin.

‚Äď Poachaus j√§tt√§√§ joka kerta rei√§n kaltaiseemme pieneen toimistoon. Kun meit√§ oli viisi ja menetimme yhden ty√∂ntekij√§n, se oli 20 prosenttia koko toimistostamme. Se oli valtava hidaste kasvulle ja palautti meid√§t takaisin l√§ht√∂ruutuun.

Korhosen mukaan hänen nykyiset työntekijänsä ovat Suomen parhaita B2B-ammattilaisia.

‚Äst Jos B2B-yritys tai -toimisto etsii alan ammattilaisia, on itsest√§√§n selv√§√§, ett√§ he tarkastelevat, millaisia ammattilaisia meilt√§ l√∂ytyy, h√§n toteaa.

Korhonen sanoo suurempien toimistojen tietävän hyvin, millaista vahinkoa he ryöstörekrytoinnilla pienemmille toimistoille aiheuttavat. Korhosen toimisto kilpailee usein samoista projekteista suurempien toimistojen kanssa. Se, että suuret toimistot vievät ihmisiä pienemmistä, tarkoittaa sitä, että heillä on suurempi mahdollisuus voittaa kilpailutuksia.

‚Äď He haluavat eliminoida kilpailijat pelist√§. Ty√∂ntekij√∂iden varastaminen meilt√§ on heille hyv√§ bisnesstrategia, Korhonen toteaa.

Enemmän rahaa tai kiinnostavampi asema

Korhonen kertoo kilpailevan toimiston ryöstörekrytoineen hänen toimistostaan kaksi työntekijää viimeisen puolen vuoden aikana. Muutkin hänen työntekijänsä ovat kertoneet saaneensa runsaasti LinkedIn-viestejä kilpailevilta toimistoilta.

Korhonen sanoo ymmärtävänsä, että kilpailevan toimiston tarjous tuntuu työntekijästä imartelevalta. Sehän kertoo siitä, että joku on huomannut lahjakkuuden. Korhonen uskoo, että moni hänenkin työntekijöistään ainakin harkitsee heille tehtäviä tarjouksia.

On kaksi tapaa ryöstörekrytoida työntekijä: tarjota enemmän rahaa tai kiinnostavampi asema.

Ryöstörekrytointi on luonut tilaisuuden kehittää rekrytointiprosesseja ja toimiston sisäistä kulttuuria sellaiseksi, että työntekijöitä on aikaisempaa vaikeampi viedä, Korhonen huomauttaa. Hänen mukaansa on kaksi tapaa ryöstörekrytoida työntekijä: tarjota enemmän rahaa tai kiinnostavampi asema.

‚Äď Minun teht√§v√§ni toimitusjohtajana on varmistaa, ett√§ ainakin toisen n√§ist√§ tarjoaminen on mahdotonta. Jos en maksa enemm√§n kuin kilpailijat, minun t√§ytyy kyet√§ tarjoamaan ty√∂, joka on t√§ynn√§ mahdollisuuksia ja niin kiinnostava, ettei ty√∂ntekij√§ halua vaihtaa ty√∂paikkaa.

Poachaus on bisnestä

Korhosen suhtautuminen ryöstörekrytointiin on muuttunut ajan mittaan.

‚Äď Ensin olin poissa tolaltani ja sitten raivoissani siit√§, miten kilpailijat kehtaavat vied√§ meid√§n ty√∂ntekij√∂it√§mme. Mutta mit√§ enemm√§n ajattelen asiaa, sit√§ paremmin tajuan, ett√§ se on vain bisnest√§. Niin t√§m√§ ala toimii.

Vaikka Korhosen toimisto ei ole vielä lähtenyt mukaan ryöstörekrytointiin, ei hän pidä sitä täysin mahdottomana ajatuksena.

‚Äď Olemme keskustelleet aiheesta hallituksemme kanssa. Se on saanut minut tajuamaan, ett√§ jos haluan pit√§√§ kiinni kasvutavoitteista, on jossain vaiheessa ehk√§ pakko l√§hte√§ mukaan poachaamiseen.¬†

Headhuntingia vai poachingia?

Headhunting eli suorahaku on monelle poachingia tutumpi termi. Molemmissa etsitään työntekijöitä ilman rekrytointi-ilmoitusta, mutta toimintatavoissa on havaittavissa myös selkeitä eroavaisuuksia.

Headhunting tapahtuu usein toimeksiantona toisin kuin poaching, jota on kuvailtu joidenkin organisaatioiden harjoittamaksi systemaattiseksi toimintamalliksi. Sitä tehdään useimmiten ilman ulkopuolista apua.

Poachingista kilpailijoita ryöstetään suoraan kilpailevilta toimijoilta. Poachingissa on usein kyse myös siitä, että samalta toimijalta ryöstörekrytoidaan useampia työntekijöitä.

Toisinaan poachingin tarkoituksena voi olla esimerkiksi nuorten ammattilaisten rekrytoiminen suoraan kilpailijoilta silloin, kun toimisto on juuri kouluttanut junior-tasoisia työntekijöitä asiantuntijoiksi.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa