Kuvaaja:
Kolumni

Twitteristä uhkaa tulla konservatiivien temmellyskenttä, jossa brändeille jää vain yksi vaihtoehto

2.11.2022 9:30
Toni Rajamäki
Mainostajien näkökulmasta yksi huolenaihe voi olla käyttäjämäärän lasku, mutta suurin pohdinnan paikka liittyy Twitterin sisällölliseen kehitykseen, kirjoittaa MarkkinointiUutisten toimittaja Toni Rajamäki.

Tesla-miljardööri Elon Musk kertoi viime keväänä haluavansa ostaa Twitterin, ja noin puoli vuotta myöhemmin kauppa kävi toteen: viestintäpalvelu siirtyi 44 miljardin dollarin kauppahinnalla maailman rikkaimman miehen syliin.

Vielä ei tiedetä kovin hyvin, mitä omistajamuutos tarkoittaa konkreettisesti käyttäjien ja mainostajien näkökulmasta, mutta varmaa on, että muutoksia on luvassa – ja paljon.

Musk teki saman tien organisaatioon merkittäviä muutoksia potkimalla pihalle toimitusjohtajan ja koko johtoryhmän. Hän on myös yksityistämässä yhtiön ja tuomassa tilien virallistamiseen aiempaa suuremman maksun. 

Monet yksityiskäyttäjät ovat jo äänestäneet jaloillaan ja jättäneet tai uhanneet jättää palvelun omistajamuutoksen takia. Moni on osoittanut huolensa, kuten esimerkiksi Alexander Stubb.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Mainostajien näkökulmasta yksi huolenaihe voi olla käyttäjämäärän lasku, mutta suurin pohdinnan paikka liittyy Twitterin sisällölliseen kehitykseen. Fakta on, että Musk vetää puoleensa ihmisiä, joiden elämäntehtävänä tuntuu olevan provosointi ja vastakkainasettelu. 

Yhdysvaltalaiset konservatiivipoliitikot olivat heti kauppojen synnyttyä hehkuttamassa, kuinka merkittävä asia omistajamuutos on sananvapauden kannalta. Donald Trumpilla, Ted Cruzilla ja muilla sankareilla alkoi saman tien pullottaa housunlahkeissa. Suomessa peukkua nosti ylös todennäköisesti ainakin Ano Turtiainen, joka muistetaan surullisen kuuluisasta Pink Floyd -tapauksesta.

Musk haluaa tehdä Twitteristä alustan, jossa kuullaan kaikkia näkökulmia asialliseen sävyyn. Todennäköisesti tämä tarkoittaa sitä, että Twitteristä pois potkittu Trump palaa kuoronsa kanssa alustalle aukomaan päätään ja vastakkainasettelu, provosointi sekä asiaton kielenkäyttö lisääntyvät.

Mikä brändi haluaa näkyä tällaisessa kontekstissa? Ehkä Kärkkäinen? Sähköautovalmistaja General Motors kertoi jo jäädyttäneensä Twitter-mainostamisensa, ja uskallan väittää, että GM:n seuraan liittyy vielä iso joukko muita brändejä.