Unsplash/Markus Spiske
Ilmiöt

Tutkimus suomalaisten rahankäytöstä: ”Tietyillä aloilla mahdollisuutta positiiviseen kehitykseen”

18.3.2022 16:50
Minna Lehto
Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät tulevan vuoden aikana enemmän rahaa asumis- ja liikkumiskustannuksiin.

Suomalaiset odottavat tulevan vuoden aikana maksavansa enemmän asumisen kuluista, autoilusta ja ruoasta. Enemmän rahaa aiotaan odotetusti käyttää myös matkailuun, selviää Bilendin kyselytutkimuksesta. Tutkimuksessa kysyttiin tuhannelta suomalaiselta, miten he näkevät rahankäyttönsä muuttuvan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Peruskulutukseen, kuten vaatteisiin, kodinkoneisiin ja terveydenhoitoon, suurin osa vastaajista uskoo käyttävänsä saman verran rahaa kuin edellisvuonna. Asumis- ja liikkumiskustannuksiin taas uskotaan käytettävän seuraavan vuoden aikana enemmän rahaa.

Yli puolet suomalaisista odottaa maksavansa enemmän asumisen kuluista, eli lämmityksestä, vedestä ja sähköstä. Yli 40 prosenttia myös olettaa käyttävänsä aiempaa enemmän rahaa autoiluun ja ruoan ostamiseen.

Tutkimuksessa havaittiin myös patoutuneen kulutuksen purkautumista, sillä lähes 40 prosenttia vastaajista aikoo käyttää enemmän rahaa matkailuun niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kolmasosa myös uskoo käyttävänsä enemmän rahaa kulttuuripalveluihin ja elokuvissa käyntiin. Myös kodin remontointiin, puutarhaan ja viherkasveihin aiotaan panostaa viime vuotta enemmän.

Erityisesti alle 25-vuotiaat uskovat käyttävänsä tänä vuonna enemmän rahaa esimerkiksi ruoan verkkokauppaan, lähettipalveluihin, liikuntaan, urheiluvälineisiin, kotimaanmatkailuun ja alkoholiin.

Osa suomalaisista taas näkee aikovansa käyttää vähemmän rahaa ulkona syömiseen, baareihin ja kauppakeskuksiin.

– Ennen tämän hetken kriisin alkamista kerätyn tiedon perusteella vaikuttaisi siltä, että keskimäärin suomalaisten odottavat rahankäyttönsä pysyvän samana tai lisääntyvän hieman seuraavan 12 kuukauden aikana. Näyttäisi kuitenkin myös siltä, että joillakin tietyillä aloilla olisi jopa näkyvissä mahdollisuutta positiiviseen kehitykseen, Bilendin Senior Research Manager Miika Parpo sanoo tiedotteessa.

Lue myösUusi selvitys arvioi, miltä vähittäiskauppa näyttää vuonna 2030 – näiden trendien uskotaan korostuvan

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)