Unsplash/Andrey Metelev
Digitaalisuus

Tutkimus: NFT-ostojen määrä lähes tuplaantuu viidessä vuodessa

25.8.2022 9:00
Toni Rajamäki
Useat useat brändit ovat jo lähteneet mukaan NFT:den pelikentälle.

Yksi markkinoinnin tämän päivän trendisanoista on NFT, jotka ovat yksilöityjä virtuaalisia kohteita. Virtuaalisten kohteiden omistussuhteita kirjataan lohkoketjuteknologialla. NFT:t voivat siis olla mitä tahansa aina digitaalisista taideteoksista digitaalisiin kanta-asiaskortteihin.

Maailmalla isot brändit ovat lähteneet vauhdilla mukaan NFT:den maailmaan, mutta myös Suomessa on nähty peliliikkeitä. Virtuaalisen maailman asiantuntijayritys Zoan on esimerkiksi myynyt virtuaalisia NFT-tontteja. 

Lue myös: Tällaisia mahdollisuuksia trendi-ilmiöksi nousseet NFT:t avaavat markkinoijille

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Osa markkinoijista on kuitenkin epäileväisiä NFT-villityksen suhteen ja näkee sen jopa pelkkänä tähdenlentona. Kävi miten kävi, NFT:den suosion kasvu jatkunee vielä hyvän tovin. Näin kertoo myös tuore tutkimus, jonka on tehnyt Juniper Research. Tutkimusyhtiön mukaan NFT-kauppojen määrä maailmassa liki tuplaantuu seuraavan viiden vuoden aikana.

Tänä vuonna NFT-kauppoja tehdään arviolta 24 miljoonaa, kun taas vuonna 2027 ylletään 40 miljoonaan, tutkimus arvioi. Tuloksia perustellaan etenkin metaversumin kehittymisellä, sillä NFT:t ja metaversumi muodostavat yhdessä kiinnostavan kokonaisuuden.

Lue myös: Gary Vaynerchuk povaa nft-teknologialle valoisaa tulevaisuutta lukuisista epäilijöistä huolimatta – ”15 vuotta sitten somea pidettiin typerimpänä ideana koskaan”

Tutkimus sanookin, että metaversumiin linkitetyt NFT:t muodostavat isoimman NFT-segmentin. Kyseisen segmentin kauppamäärän arvioidaan kasvavan viidessä vuodessa 600 000:sta 9,8 miljoonaan, eli valtaosan kokonaiskasvusta odotetaan tulevan metaversumin kautta.

Juniper Researchin raportti myös huomauttaa NFT:hin liittyvistä riskeistä. NFT:t ovat mahdollistaneet laittomuuksia, kuten rahanpesun, ja lisäksi niiden luominen on ympäristöä kuormittavaa ison energiankulutuksen takia. Toisin sanoen NFT-maailmassa on olemassa myös mahdollisia brändihaittoja.

Viime vuonna NFT-kaupan koko oli maailmassa noin 40 miljardia dollaria. Technavion arvion mukaan markkinan koko on viiden vuoden päästä liki 15 miljardia dollaria.