Ilmiöt

Tutkimus: Lähes kaikki messukävijät suosivat fyysisiä tapahtumia

Ammattimessuilla normaalivuosina säännöllisesti käyneistä vastaajista yli neljäsosa kokee, että uusiin tuotteisiin ja palveluihin tutustuminen on ollut pandemian seurauksena normaalia vaikeampaa.
Kuva:
Unsplash/Dimitar Belchev
Tutkimus: Lähes kaikki messukävijät suosivat fyysisiä tapahtumia

Virtuaalitapahtumat ovat nousseet ryminällä esiin pandemia-aikana, kun fyysisiä messuja on jouduttu perumaan urakalla parin viime vuoden aikana. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n tuore kyselytutkimus kuitenkin osoittaa, etteivät virtuaalitapahtumat ole kuitenkaan vielä mieluisin vaihtoehto suomalaisten keskuudessa.

Kantarin toteuttaman tutkimuksen mukaan 92 prosenttia messukävijöistä haluaa mieluiten vierailla messuilla paikan päällä, ja vain neljä prosenttia asettaa virtuaalitapahtumat etusijalle. Vastaajista 33 prosenttia on käynyt pandemian aikana virtuaalimessuilla.

Tapahtumamarkkinointi on monille yrityksille tärkeä myynnin ja markkinoinnin väylä, ja fyysisesten messujen puute on tuottanut monille toimijoille ongelmia. Tutkimuksen mukaan ammattimessuilla normaalivuosina säännöllisesti käyneistä vastaajista yli neljäsosa kokee, että alan uusiin tuotteisiin ja palveluihin tutustuminen on ollut pandemia-aikana normaalia vaikeampaa fyysisten messujen puuttumisen takia. Neljännes ammattimessukävijöistä sanoo, ettei messujen puuttumisella ole ollut vaikutusta heidän liiketoimintaansa.

Fyysisten messujen puutteen seurauksena ongelmakohtina on nähty myös verkostoitumisen vaikeutuminen, oman ammattialan asioiden seuraaminen, ammattitaidon kehittäminen ja ylläpitäminen sekä kauppojen sopimisen ja hankintoihin liittyvien vaihtoehtojen kartoittamisen hankaloituminen.

– Eri puolilla Suomea järjestetään normaalivuosina yli 150 messut. Messuja on sekä eri alojen ammattilaisille että kuluttajille. Suosittuja messuaiheita ovat muun muassa rakentaminen ja hyvinvointi, molempien alojen messuja järjestetään useissa eri kaupungeissa. Messuilla on tärkeä rooli eri alojen uutuuksien esittelyssä. Messut ovat myös vahva myyntikanava, kertoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Marja Pekkanen tiedotteessa.

Tutkimus ei kuitenkaan kerro, etteikö virtuaalitapahtumille olisi tilausta jatkossakin. Useat tapahtumamarkkinoinnin ammattilaiset ovat todenneet, että tulevaisuudessa erilaisissa tapahtumissa, kuten messuilla, korostuu hybridimalli, jonka myötä tapahtumassa voi vierailla sekä fyysisesti että virtuaalisesti. Hybriditapahtumia on alettu järjestää toden teolla korona-aikana.

Lue myös: Hybriditapahtumat ovat tulleet jäädäkseen – Tapauksen Mikael Castrénin mukaan vuodesta 2022 tulee kokemuksellisuuden supervuosi

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa