
Kaupan liiton selvityksen mukaan lähes neljäsosa Kiina-shoppareista on törmännyt tuotehuijauksiin tai väärennöksiin kiinalaisissa verkkokaupoissa ja -alustoilla asioidessaan.
Alkuvuodesta osuus oli 20 prosenttia.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mielestä osuus on yllättävän pieni, sillä kiinalaisia sivustoja selatessa on vaikea välttää kotimaisten ja eurooppalaisten brändien kustannuksella tehtävää väärää mainontaa. Joko Kiina-shopparit eivät tunnista tuoteväärennöksiä tai sitten he eivät niistä välitä.
16 prosenttia väestöstä on huomannut erilaisia tuotteisiin liittyviä huijauksia tai väärennöksiä verkkokaupoissa tai -alustoilla asioidessaan. Lähes joka kymmenettä taas on huijattu tuotteen tilauksen jälkeen: Joko ostaja ei ole saanut tilaamaansa tuotetta ollenkaan, tuote ei ole vastannut verkkokaupan kuvausta tai maksamisessa on ollut ongelmia.
Toisin kuin kiinalaisten verkkokauppojen tuotehuijaukset, nämä osuudet eivät ole muuttuneet vuoden aikana, eivätkä esimerkiksi marraskuun suuret Black Friday -kampanjat lisänneet kuluttajien kokemuksia huijauksista.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä