Unsplash/Yura Fresh
Ilmiöt

Tuore tutkimus esittelee digitaalisen kuluttajamyynnin trendit

7.9.2021 12:30
Toni Rajamäki
Columbia Road esitteli digitaalisen kuluttajamyynnin viimeisimmät trendit osana viittä asiakaspolun vaihetta.

Konsulttitalo Columbia Roadin tuore Digital Sales 2025 - Trend Report -tutkimus selvitti tämän hetken ja tulevien vuosien suurimpia trendejä digitaalisessa kuluttajamyynnissä. Saadut tulokset ovat odotettuja ja noudattelevat yleistä käsitystä tämän päivän digitrendeistä.

Columbia Road tutki viisiosaisen asiakaspolun trendejä. Asiakaspolku jaettiin kohtiin tietoisuus, harkinta, ostaminen, toimitus ja käyttö sekä asiakasuskollisuus.

Raportissa todetaan, että tietoisuus on todennäköisesti kokenut suurimman mullistuksen muun muassa sosiaalisen median muuttumisen myötä. Yksi tärkeä trendi liittyy asiakastuntemukseen: brändin pitää tietää, missä potentiaaliset asiakkaat ovat ja missä heitä tavoittaa. Raportti muistuttaa, että parhaat brändit näkyvät kaikkialla. Toisin sanoen brändien täytyy olla joka puolella ja koko ajan tavoitettavissa. Tietoisuuteen liittyviä trendejä ovat myös niin sanottu hyperpersonointi ja vaikuttajamarkkinointi.

Asiakaspolun toisen kohdan eli harkinnan trendeihin kuuluu muun muassa lisätyn todellisuuden hyödyntäminen, minkä avulla asiakas pystyy löytämään juuri itselleen oikean tuotteen tai palvelun. Muita trendejä ovat muun muassa kuvahaku, kustomoidut tuotteet sekä personoitu ja autenttinen sisältö.

Asiakaspolun kolmannen kohdan, ostamisen, kohdalla digitaalisuus on tehnyt ostamisesta aiempaa nopeampaa ja helpompaa. Se on myös pakottanut yrityksiä tuntemaan asiakkaansa aiempaa paremmin. Menestyneimpien brändien kohdalla yhdistävänä tekijänä on se, että ne tekevät ostamisesta mahdollisimman helppoa ja että ne ovat ylipäätänsä oikeissa kanavissa. Yhtenä trendinä on myös maksutapojen seuraaminen, sillä maksutottumukset saattavat erota merkittävästi maiden ja eri ryhmien välillä. Lisäksi maksutottumukset muuttuvat koko ajan, joten brändien täytyy seurata kehitystä tarkasti.

Toimitus ja käyttö -kohdassa sanotaan, että asiakkaat odottavat aiempaa nopeampaa ja tehokkaampaa palvelua, ja se on yksi merkittävimmistä trendeistä. Koko peli on muuttunut kuljetuspalvelu Woltin kaltaisten toimijoiden takia. Wolt kuljettaa tänä päivänä lähes mitä tahansa ja tekee sen nopeasti. Kuluttajat ovat Woltin myötä oppineet nopeaan toimitukseen, ja raportissa huomautetaankin, että yritysten kannattaa harkita yhteistyösopimuksia Woltin kaltaisten kuljetuspalveluiden kanssa.

Polun viidennen kohdan eli asiakasuskollisuuden trendeihin kuuluu muun muassa asiakassuhteen siirtäminen verkkoon. Menestyneimmät brändit keksivät koko ajan uusia tapoja ollakseen yhteydessä kuluttajiin ja sitouttaakseen heitä. Raportissa nostetaan esimerkiksi kanta-asiakasohjelmat. Niillä yritykset voivat käydä keskustelua, sitouttaa asiakkaita ja palkita heitä kulutuksen mukaan.

Voit lukea Columbian Roadin koko raportin tästä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)