Ilmiöt

Tuore selvitys antaa ammattiviestijöille arvokasta tietoa mediasuhdetyöskentelyyn

State of Media 2021 -raportin mukaan toimittajat haluavat viestinnän ammattilaisilta helpotusta työhönsä.
Kuva:
Cision
Tuore selvitys antaa ammattiviestijöille arvokasta tietoa mediasuhdetyöskentelyyn

Globaali viestinnän, markkinoinnin ja sosiaalisen median ohjelmistotalon Cisionin tuore State of Media 2021 -raportti antaa ammattiviestijöille arvokasta tietoa siitä, kuinka mediasuhteita kannattaa hoitaa.

Maailmanlaajuisen selvityksen mukaan toimittajat haluavat PR-ammattilaisilta helpotusta omaan työhönsä, koska toimittajat kokevat työkuormansa isoksi. Kuormittavia tekijöitä ovat muun muassa isot juttumäärät ja tiukat “dealinet”. Myös PR-ammattilaisten pitchausten eli myyntipuheiden määrä kuormittaa toimittajia, joista suurin osa sanoo, että korkeintaan 25 prosenttia kaikista pitchauksista on hyödyllisiä.

State of Media 2021 -raportissa toimittajien palautteesta on koottu seitsemän kohdan lista, joka auttaa PR-ammattilaisia mediasuhteiden hoitamisessa. Kyseiset kohdat ovat:

1. Tee kotiläksyt

Yli puolet toimittajista sanoo, että PR-ammattilaisten pitää tuntea median kohdeyleisö hyvin. Toimittajien mukaan se on tärkein seikka. Toisin sanoen ammattiviestijän kannattaa tutustua viestin kohteena olevan toimittajan aiempiin tuotoksiin, ja hänen juttujensa lukijakuntaan.

2. Havannoi trendejä

Toimittajia kiinnostaa trendit ja ilmiöt, joista he myös haluavat kuulla.

3. Ajoita oikein

Raportin mukaan pitchaus kannattaa ajoittaa alkuviikkoon. 60 prosenttia toimittajista haluaa pitchauksen mieluiten maanantaisin. 43 prosenttia pitää myös tiistaita hyvänä päivänä. Lauantain ja sunnuntain puolesta liputtaa vain alle 10 prosenttia.

4. Odota ennen kuin kyselet perään

Pitchauksen perään ei kannata kysellä samana päivänä tai vielä seuraavanakaan päivänä, vaan vasta parin–kolmen päivän päästä. 30 prosenttia toimittajista ei halua kuulla lainkaan kyselyitä jälkikäteen.

5. Suunnittele etukäteen

35 prosenttia toimittajista haluaa saada etukäteen listan aiheista, joita hänelle tarjotaan, sillä toimittajat tekevät suunnitelmia jo viikkojen päähän.

6. Lisää grafiikkaa

Grafiikan liittäminen tiedotteeseen on tärkeä asia jutun läpimenon kannalta. Tiedotteissa voi lähettää myös videoita, infografiikkaa, somepostauksia, verkkokyselyjä ja livestriimejä.

7. Tarjoa sisältöä, jota halutaan

Lähes neljä viidestä toimittajasta haluaa PR-ammattilaisilta mieluiten uutisia ja lehdistötiedotteita. Myös trendeihin ja markkinadataan liittyvät tutkimustulokset ovat haluttuja. Toimittajat karsastavat eniten mielipidekirjoituksia ja etenkin vieraskirjoittajien blogipostauksia.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa