Trind VC
Brändit

Tunnettu ​​pääomasijoitusyhtiö keräsi 55 miljoonan euron rahaston sijoitettavaksi kuluttajalähtöisiin kasvuyrityksiin – katseet suomalaisissa startupeissa

27.9.2022 9:20
Toni Rajamäki
Suomalais-virolainen Trind VC aikoo sijoittaa neljässä vuodessa 30–40 startupiin.

Suomalais-virolainen ​​pääomasijoitusyhtiö Trind VC kertoo keränneensä 55 miljoonan euron rahaston sijoitettavaksi kuluttajalähtöisiin kasvuyrityksiin. Tunnettu pääomasijoittaja suuntaa katseensa muun muassa suomalaisiin startupeihin. Yhtiö aikoo sijoittaa seuraavan neljän vuoden aikana 30–40 startupiin Euroopassa.

Rahastoon sijoittivat muun muassa Euroopan investointirahasto (EIF), Suomen Teollisuussijoitus (Tesi) ja Swedbankin sijoitusyhtiö.

– Suomi ja Viro ovat Euroopan vahvimpia ja mielenkiintoisimpia alueita sijoittajille, sillä alueen vahva startup-ekosysteemi synnyttää jatkuvasti uusia menestystarinoita. Me aiomme jatkaa aktiivisesti sijoittamista hyviin yhtiöihin myös talouden käännyttyä laskuun, sanoo Trind VC:n uusi osakas Reima Linnanvirta tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Trind VC aikoo keskittyä poikkeuksellisesti kasvuyrityksiin, joiden ansaintamallit perustuvat kuluttajalähtöisiin tuotteisiin ja palveluihin. Yleensä pääomasijoittajat keskittyvät B2C-yrityksiä enemmän B2B-yrityksiin. Trind VC sijoittaa myös yhtiöille myyviin kasvuyrityksiin, mikäli kohdeyhtiön liiketoiminta perustuu suuriin asiakasmääriin.  

Trind VC sanoo sijoitusstrategiansa kulmakivenä olevan data. Kuluttajille ja yhteisöille teknologiaa luovat kasvuyritykset keräävät huomattavan paljon reaaliaikaista dataa asiakaskäyttäytymisestä, sillä pieniä ostoja tapahtuu paljon. Yritykset voivat siis tehdä enemmän tietoon perustuvia päätöksiä juuri silloin kuin datassa havaitaan muutoksia esimerkiksi kulutuskäyttäytymisen osalta.

– Sijoitusstrategiamme on oikeastaan aika suoraviivainen. Sijoitamme yrityksiin, joilla on liiketoimintaa tai selkeitä merkkejä mahdollisesta liiketoiminnasta tarpeeksi isolla markkinalla. Hyödynnämme dataa sekä sijoituspäätöksissä että yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Kuluttajalähtöiset kasvuyritykset eivät saa yhtä helposti alkuvaiheen rahoitusta kuin B2B-yritykset – me toimimme heidän kasvun mahdollistajina, kertoo Trind VC:n toimitusjohtaja Joel Aasmäe.

Suomessa yhtiö on sijoittanut muun muassa rekrytointimarkkinoinnissa auttavaan Jobillaan.