Luovuus

Tove Jansson ja Fazer aloittivat mainosyhteistyön jo 1950-luvulla – nyt yhtiö tuo Muumien juhlavuoden kunniaksi peikot suklaakääreisiinsä

5.8.2025 13:55
Mikko Perttunen
Fazerin suklaalevy oli esillä ensimmäisessä Muumi-kirjassa.

Fazer juhlistaa Muumien 80-vuotisjuhlavuotta käärimällä Fazerin sinisen suklaalevyn määräajaksi pakkaukseen, joka on saanut inspiraationsa ensimmäisestä muumitarinasta.

Levy juhlakääreessä on saatavilla marras-joulukuussa.

MAINOS

Fazer on tehnyt yhteistyötä Muumit luoneen Tove Janssonin kanssa jo 1930-luvulta lähtien. Jansson maalasi Fazerin omistuksessa tuolloin olleelle Kalastajatorpalle tapetteja ja tauluja. 1950-luvulla taiteilija teki Fazerille neljä kokosivun mainosta ruotsinkieliseen Garm-lehteen.

Ensimmäiset Muumi-brändätyt makeiset tulivat myyntiin jo 1957. Itse asiassa Fazerin suklaalevy oli esillä kuvituksessa jo ensimmäisessä Muumi-kirjassa Muumit ja suuri tuhotulva vuonna 1945.

Nykyisin Fazer valmistaa laajan valikoiman muumituotteita, muun muassa keksejä, purukumia ja pastilleja. Fazerin muumituotteiden tärkeimmät markkina-alueet ovat Suomi ja Ruotsi, mutta niiden kasvu on yhtiön mukaan kaikkein nopeinta kansainvälisillä markkinoilla, erityisesti Aasiassa. Tärkeä myyntikanava on esimerkiksi matkustajamyynti lentoasemilla ja risteilijöillä.

MAINOS