Canva Pty Ltd
Media

TikTok ja Logically Facts kampanjoivat yhdessä medialukutaidon puolesta Suomessa

26.1.2024 12:25
Mitra Vasara
Kampanja on kerännyt alle kuukauden aikana yli 8 miljoonaa katselukertaa Suomessa.

Tiktok Nordics ja Logically Facts käynnistivät joulukuussa 2023 yhteisen kampanjan. kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta haitallisesta ja virheellisestä informaatiosta auttamalla käyttäjää analysoimaan ja arvioimaan kohtaamaansa sisältöä kriittisesti. Tiktok on sitoutunut EU:n disinformaatiota koskevaan COPD-käytännesäännöstöön (Code of Practice of Disinformation), ja tämän säännöstön mukaisesti kampanja pyrkii parantamaan käyttäjien medialukutaitoa sovelluksessa. 

Osana kampanjaa Logically Facts tuo Tiktok-sovellukseen sarjan opetusvideoita, joissa jaetaan vinkkejä virheellisen ja harhaanjohtavan tiedon havaitsemiseen ja torjumiseen. Videot löytyvät käyttäjän hakiessa Tiktokissa yleisiin väärää tietoa koskeviin aiheisiin liittyviä termejä. Aiheisiin voi tutustua myös tietokeskuksessa, jossa on vinkkejä medialukutaidon kehittämiseksi.

Kampanja on kerännyt alle kuukauden aikana yli 8 miljoonaa katselukertaa Suomessa.

MAINOS

– Suhtaudumme vakavasti velvollisuuteemme pitää alustamme turvallisena ja teemme kovasti töitä pitääkseen haitalliset väärät tiedot poissa alustalta. Olemme iloisia yhteistyöstämme Logically Factsin kanssa tässä tärkeässä kampanjassa. Sen ansiosta voimme tarjota käyttäjille työkaluja, joiden avulla he voivat paremmin arvioida näkemäänsä sisältöä, sanoo Tiktokin Pohjois-Euroopan yhteiskuntasuhdejohtaja Christine Grahn tiedotteessa.

Tiktokin 17 maailmanlaajuista faktantarkistuskumppania huolehtivat tiedon oikeellisuudestaLogically Facts on Tiktokin faktantarkistuskumppani Pohjoismaissa.