Ilmiöt

Tekoälystä tulee keskusteleva työkaveri - Voi jopa korvata kirjoittamisen ja lukemisen

28.10.2025 10:20
Harri Junttila
Luottamus tekoälyyn kasvaa merkittävästi, kun sitä käytetään kirjoittamisen sijaan puheella.

Puheesta tulee vuoteen 2028 mennessä yleisin tapa käyttää generatiivista tekoälyä. Tätä mieltä on kuulokkeita valmistava teknologiayhtiö Jabra, joka on tutkinut asiaa yhdessä London School of Economicsin Behavioural Lab -yksikön kanssa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka puheeseen perustuva vuorovaikutus generatiivisen tekoälyn kanssa muuttaa työntekoa tulevina vuosina.

Tiedotteen mukaan varhaiset omaksujat suhtautuvat puheohjaukseen jo nyt selvästi myönteisemmin ja luottavaisemmin kuin muut. Tutkimus kuitenkin varoittaa, että muutos onnistuu vain, jos organisaatiot alkavat valmistautua siihen ajoissa.

Tutkimuksen mukaan jo nyt tekoälyä käytetään eniten tekstisisältöjen tuottamisessa: luonnosten laatimisessa, versioinnissa ja tekstin terävöittämisessä. Onkin mahdollista, että puheesta tulee kaupallisen luovan tekstintuotannon - mainosten, markkinointimateriaalin, tiedotteiden ja niin edelleen - laadinnassa tärkein työkalu.

Työntekijöillä on enemmän digitaalisia välineitä kuin koskaan, mutta ihmisten välinen yhteistyö koetaan silti haastavaksi. Hybridimalli, globalisaatio ja jatkuva digitaalinen viestintä ovat lisänneet työn “digivelkaa”: viestiärsykkeiden määrä kasvaa, mutta tuottavaan työhön jää vähemmän aikaa.

Tutkimus selvitti, miten työskentely muuttuu, kun generatiivinen tekoäly toimii äänen avulla.

  • 14 % suosii puhetta tekstin sijaan tekoälyn kanssa työskennellessään. Tämä ylittää varhaisten omaksujien vaiheen ja viittaa siihen, että puheohjaus on siirtymässä valtavirtaan.

  • Luottamus tekoälyyn kasvoi 33 %, kun vuorovaikutus tapahtui puheella kirjoittamisen sijaan. Moni koki, että puhuminen teki yhteistyöstä tekoälyn kanssa inhimillisemmän.

  • Puhe sopii parhaiten nopeisiin tehtäviin, kuten ideointiin ja kysymysten esittämiseen. Sen sijaan tehtävissä, jotka vaativat vakuuttavuutta ja hiomista, puheella tuotetut tulokset jäivät noin 20 % heikommiksi kuin tekstillä.

  • Käyttöönottoon vaikuttaa käyttöyhteys enemmän kuin ikä. Iäkkäämmät ammattilaiset suhtautuivat puheohjaukseen myönteisemmin kokeiltuaan sitä, kun taas nuoremmat työntekijät (Z-sukupolvi) käyttivät puheohjausta vähemmän työssä, vaikka se on heille tuttua vapaa-ajalta.

MAINOS
MAINOS

- Generatiivinen tekoäly muuttaa työn tekemisen tapoja, mutta vain, jos vuorovaikutus sen kanssa on luontevaa. Uusi tutkimus osoittaa, että ääni on nousemassa keskeiseksi käyttöliittymäksi tekoälyyn. Jabran ääniteknologian asiantuntemus mahdollistaa tämän tulevaisuuden, varmistaen, että ihmisen ääni välittyy selkeästi ja tarkasti, olipa hän toimistossa, neuvotteluhuoneessa tai liikkeellä, Jabran globaali brändiviestinnän johtaja Paul Sephton sanoo tiedotteessa.

LSE:n professori Michael Muthukrishnan mukaan olemme siirtymässä kohti keskustelevaa tietotekniikkaa, jossa puhuminen ja kuunteleminen täydentävät tai jopa korvaavat kirjoittamisen ja lukemisen.

- Tulevaisuus rakentuu useista erikoistuneista tekoälyjärjestelmistä, joita yhdistää yksi käyttöliittymä, joka ymmärtää käyttäjäänsä parhaiten, Muthukrishna sanoo tiedotteessa

Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka osoittaa, että puheohjattu tekoäly ei ole enää kaukainen visio vaan jo nyt nouseva todellisuus. Ne organisaatiot, jotka valmistautuvat muutokseen ajoissa, muovaavat tulevaisuuden työntekoa.

LSE:n Behavioural Lab toteutti tutkimuksen itsenäisesti 171 asiantuntijatyötä tekevän osallistujan kanssa Englannissa. He suorittivat työtehtäviä tekoälyn avulla käyttäen joko ääntä, tekstiä tai näiden yhdistelmää. Tuloksia arvioitiin käyttäytymistieteellisin mittarein, kuten suoriutumisen, kognitiivisen kuormituksen, luottamuksen ja mieltymyksen perusteella.

MAINOS