
Puheesta tulee vuoteen 2028 mennessä yleisin tapa käyttää generatiivista tekoälyä. Tätä mieltä on kuulokkeita valmistava teknologiayhtiö Jabra, joka on tutkinut asiaa yhdessä London School of Economicsin Behavioural Lab -yksikön kanssa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka puheeseen perustuva vuorovaikutus generatiivisen tekoälyn kanssa muuttaa työntekoa tulevina vuosina.
Tiedotteen mukaan varhaiset omaksujat suhtautuvat puheohjaukseen jo nyt selvästi myönteisemmin ja luottavaisemmin kuin muut. Tutkimus kuitenkin varoittaa, että muutos onnistuu vain, jos organisaatiot alkavat valmistautua siihen ajoissa.
Tutkimuksen mukaan jo nyt tekoälyä käytetään eniten tekstisisältöjen tuottamisessa: luonnosten laatimisessa, versioinnissa ja tekstin terävöittämisessä. Onkin mahdollista, että puheesta tulee kaupallisen luovan tekstintuotannon - mainosten, markkinointimateriaalin, tiedotteiden ja niin edelleen - laadinnassa tärkein työkalu.
Työntekijöillä on enemmän digitaalisia välineitä kuin koskaan, mutta ihmisten välinen yhteistyö koetaan silti haastavaksi. Hybridimalli, globalisaatio ja jatkuva digitaalinen viestintä ovat lisänneet työn “digivelkaa”: viestiärsykkeiden määrä kasvaa, mutta tuottavaan työhön jää vähemmän aikaa.
Tutkimus selvitti, miten työskentely muuttuu, kun generatiivinen tekoäly toimii äänen avulla.
- Generatiivinen tekoäly muuttaa työn tekemisen tapoja, mutta vain, jos vuorovaikutus sen kanssa on luontevaa. Uusi tutkimus osoittaa, että ääni on nousemassa keskeiseksi käyttöliittymäksi tekoälyyn. Jabran ääniteknologian asiantuntemus mahdollistaa tämän tulevaisuuden, varmistaen, että ihmisen ääni välittyy selkeästi ja tarkasti, olipa hän toimistossa, neuvotteluhuoneessa tai liikkeellä, Jabran globaali brändiviestinnän johtaja Paul Sephton sanoo tiedotteessa.
LSE:n professori Michael Muthukrishnan mukaan olemme siirtymässä kohti keskustelevaa tietotekniikkaa, jossa puhuminen ja kuunteleminen täydentävät tai jopa korvaavat kirjoittamisen ja lukemisen.
- Tulevaisuus rakentuu useista erikoistuneista tekoälyjärjestelmistä, joita yhdistää yksi käyttöliittymä, joka ymmärtää käyttäjäänsä parhaiten, Muthukrishna sanoo tiedotteessa
Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka osoittaa, että puheohjattu tekoäly ei ole enää kaukainen visio vaan jo nyt nouseva todellisuus. Ne organisaatiot, jotka valmistautuvat muutokseen ajoissa, muovaavat tulevaisuuden työntekoa.
LSE:n Behavioural Lab toteutti tutkimuksen itsenäisesti 171 asiantuntijatyötä tekevän osallistujan kanssa Englannissa. He suorittivat työtehtäviä tekoälyn avulla käyttäen joko ääntä, tekstiä tai näiden yhdistelmää. Tuloksia arvioitiin käyttäytymistieteellisin mittarein, kuten suoriutumisen, kognitiivisen kuormituksen, luottamuksen ja mieltymyksen perusteella.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä