Solita
Digitaalisuus

Teknologiayhtiö Solita rakentaa EU-kansalaisille palvelun, jonka avulla jopa sadat miljoonat ihmiset saattavat osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun

21.2.2022 7:00
Toni Rajamäki
Hankkeessa on mukana 16 toimijaa kahdeksasta eri maasta. Solitan lisäksi Suomesta mukana on Sitra.

Suomalainen teknologia-, data- ja designyhtiö Solita on valittu mukaan eurooppalaiseen yhteishankkeeseen, jolla pyritään auttamaan EU-kansalaisia löytämään keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseen ja EU-maita yltämään kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiinsa.

Kyseessä on Sustainable Lifestyle (PS Lifestyle) -hanke, jossa on mukana yhteensä 16 toimijaa kahdeksasta eri EU-maasta. Suomesta Solitan lisäksi mukana on Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, joka johtaa koko hanketta. PS Lifestyle on osa EU:n vihreän kehityksen Green Deal -ohjelmaa.

Solita on hankkeessa mukana teknologia- ja palvelumuotoilukumppanina. Yhtiö on kehittänyt hankkeeseen digitaalista palvelua, jonka avulla ihmiset pystyvät tunnistamaan itselleen sopivia keinoja ilmastonmuutoksen torjumiseen.

– Meidän vastuulla on palvelumuotoilun toteuttaminen, ylläpito ja jatkokehitys, kiteyttää Solitan Business Lead, Sustainability Olli Lindroos (kuvassa oikealla) MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Lindroos ja Solitan Design Lead Kaisa Kaitosalmi (vasemmalla) kertovat, että ensimmäinen käyttöönotto on edessä pian. Tavoitteena on osallistaa ihmisiä antamalle heille tietoa siitä, mikä on heille sopivin tapa osallistua ilmastotalkoisiin

– Kaikki meistä haluavat elää omannäköistä ja hyvää elämää. Vastuullisuus tai etenkään ympäristö- tai ilmastoasiat eivät ei ole kaikille samalla tavalla tärkeitä, ja ihmisten motivaatiot toimia arjessaan kestävämmin vaihtelevat. Työkalulla selvitetään, mikä minua motivoi, ja vastausten perusteella tarjoamme keinoja, joilla voi pienentää helposti omaa hiilijalanjälkeään, Lindroos avaa.

Alkuvaiheessa tavoitteena on saada muutama miljoona käyttäjää.

– Palvelu tulee kunnolla käyttöön ensi syksynä, ja tavoitteena on, että seuraavan kahden vuoden aikana käyttäjiä on neljä miljoonaa. Näemme, että tavoitteesta voidaan mennä reilusti ylikin, Lindroos jatkaa.

Pitkällä tähtäimellä hankkeella halutaan saada sadat miljoonat ihmiset tekemään nykyistä kestävämpiä valintoja omassa elämässään.

– Olisi hienoa, jos palvelu leviäisi kahdeksan mukana olevan maan ulkopuolelle. Samalla toivomme, että myös yksityiset yritykset pohtisivat meidän avulla, mitä vastuullisuus tarkoittaa heidän asiakkailleen ja mikä asiakkaita motivoi.

Kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamisessa isossa roolissa ovat siis myös yritykset, jotka vaikuttavat yhteiskuntaan omilla teoillaan. Solitan ja muiden hankkeessa mukana olevien tahojen ajatuksena onkin, että palvelusta saatavia tuloksia hyödynnetään laaja-alaisesti yhteiskunnissa, koska ihmisiltä tuleva tieto on kullanarvoista.

– Opimme tämän avulla paljon kuluttajista ja heidän motivaatioistaan. Rakennamme Euroopan laajimman datapankin, jota päättäjät, tutkijat ja yritykset voivat hyödyntää.

Kestävä elämäntapa arkipäiväistetään

Koko hankkeen juuret ovat Suomessa Sitran ja Solitan jo vuonna 2017 alkaneessa yhteistyössä, jossa on tutkittu ihmisten suhtautumista vastuullisuuteen. Tutkimusta on tehty samalla tavalla kuin PS Lifestyle -hanketta, eli Solita on kehittänyt työkalun tunnistamaan ihmisten motivaatiotekijöitä. Tuota samaista työkalua käytetään pohjana EU-hankkeen palvelun rakentamisessa.

Sitran ja Solitan aiemmin julkaistussa työssä tunnistettiin suomalaisten motivaatioprofiileja, joita ovat muun muassa iloisen arjen pyörittäjä, säästäväinen suunnittelija ja tinkimätön arkivihreä. Jokaisen profiilin yleisiä piirteitä on avattu tarkasti, ja jokaisen profiilin edustajalle on listattu potentiaalisia kestäviä tekoja.

Esimerkiksi iloisen arjen pyörittäjälle – joka tekee profiilin mukaan arjessaan pieniä järkitekoja – potentiaalisiksi kestävän arjen teoiksi on listattu muun muassa lähiruoan ostaminen, pakkausmuovin välttäminen ja luonnossa liikkuminen.

– Kaikki tämä on lähtenyt tarpeesta kehittää ekologisuuteen liittyvää viestintää, jossa puhutaan usein jostain asiasta luopumisesta tai jonkin asian lopettamisesta. Vähemmän lihaa, vähemmän lentämistä, vähemmän yksityisautoilua ja niin edelleen. Me halusimme arkipäiväistää kestävää elämäntapaa ja saada ihmiset tunnistamaan helppoja ja houkuttelevia keinoja, kertoo Kaisa Kaitosalmi työn taustoista.

Kaiken lähtökohtana on se, että ihmiset tekevät valintoja eri syistä. Ulkomaanmatkailua rakastavaa ihmistä voi olla hankala saada vähentämään lentämistä ilmastosyistä, mutta hän voi tehdä sen esimerkiksi taloudellisista syistä.

– Toinen voi siirtyä maalämpöön ilmastosyistä, kun taas toinen voi tehdä sen, koska hän on laskenut maalämmön olevan nykyistä edullisempi vaihtoehto lämmitykseen. Joku voi syödä kasvispainotteisemmin, koska se on terveellinen vaihtoehto itselle, kun taas toinen voi alkaa kasvissyöjäksi suojellakseen eläimiä, Kaitosalmi kiteyttää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)