TBWA\Helsinki
Toimistot

TBWA\Helsinki vahvistuu pitkään Metalla työskennelleellä Jukka-Pekka Syrjäaholla, joka tuo toimistoon arvokasta tietoa metaversumista

27.1.2022 8:55
Toni Rajamäki
Syrjäaho on viettänyt viimeiset kuusi vuotta Metalla vastaten Suomen markkinan suurasiakkaista.

Markkinointitoimisto TBWA\Helsinki on vahvistanut rivejään Jukka-Pekka Syrjäaholla, jolta löytyy pitkä kokemus Metalta, entiseltä Facebookilta, jossa hän on viettänyt viimeiset kuusi vuotta.

Syrjäaho työskenteli Metalla Client Solutions Managerina ja vastasi Suomen markkinan suurasiakkaista sekä suurimmista toimistoasiakkaista, joten hänellä on myös vahva kosketus toimistomaailmaan. Metalla hän auttoi asiakkaita mediastrategiassa-, suunnittelussa- ja ostamisessa sekä toteutti tutkimuksia ja mittaamista. Lisäksi hän koulutti suomalaisia toimistoja sosiaalisen median alustoista ja niiden parhaista käytännöistä.

TBWA:lla Syrjäaho työskentelee Senior Content Strategist -tittelillä.

Syrjäaho työskenteli Metan leivissä sekä Tukholmassa että Dublinissa.

– Suunnitelmissani on aina ollut palata Suomeen sopivassa vaiheessa. Minulla oli Metalla yhteisiä asiakkaita TBWA:n kanssa, ja tunsin talon luovuuden, mullistavan ajattelutavan ja hyvän hengen. Erityisesti ilmiöittäminen ja konventioita rikkova ajattelu sai TBWA:n erottumaan, Syrjäaho kertoo tiedotteessa

– Meta on teknologiayritys, jota ei ole perustettu yritykseksi, joten jo perustuksiltaan sen ajattelumallit ovat erilaiset kuin mainostoimistolla, asiakkaista puhumattakaan. Mentaliteetti on liikkua nopeasti ja pyrkiä disruptoimaan itsensä ennen kuin joku muu tekee sen, hän pohtii.

Metalla Syrjäaho sai olla testaamassa uudenlaisia markkinointiratkaisuja ja nähdä, etteivät suomalaismainostajat ole ensimmäisten joukossa kokeilemassa uusia juttuja. Hän toivookin, että myös Suomessa oltaisiin rohkeampia.

– Suomalaiset markkinoijat usein haluavat, että kaiken pitäisi olla testattu jossain muualla ensin. Harvoin halutaan olla ensimmäisenä testaamassa uutta. Toivoisin näkeväni rohkeutta enemmän myös luovassa työssä: että luotetaan dataan, ammennetaan testaamisesta ja tutkitaan omia uskomuksia kriittisesti.

Avainasiana hän pitää kanavalähtöisyyttä ja korostaa etenkin digitaalisten kanavien merkitystä tämän päivän markkinoinnissa. Digin painotus luulisi olevan jokaisessa yrityksessä selviö liiketoiminnan kasvattamisessa, mutta näin ei ole, sanoo Syrjäaho.

– Liian harvalla yrityksellä digikanavat ovat todellisuudessa ensisijainen kanava liiketoiminnalle. Ei kuluttajaa saa ostamaan verkosta sillä, että hänelle mainostetaan verkossa, vaan niin, että verkosta ostaminen on paras vaihtoehto.

– Liikkuvaa kuvaa on esimerkiksi Facebookissa voinut tehdä vajaat kymmenen vuotta, mutta edelleen videoita usein tehdään TV:n ja muiden perinteisten kanavien ehdoilla. Somen alustat uudistuvat tiuhaan ja uusi ominaisuus saattaa olla tullut ja mennyt, ennen kuin sen mahdollisuuksiin herätään, Syrjäaho antaa esimerkin mainostajien ongelmista digimaailmassa.

Talon sisään tietoa metaversumista

Syrjäahon nimityksessä mielenkiintoisena seikkana on myös se, että hän tuo TBWA:lle arvokasta tietoa digimarkkinoinnin yhdestä uusimmasta villityksestä, metaversumista, johon globaalit jättibrändit ovat lähteneet sankoin joukoin mukaan.

Suomessa markkinoijat eivät vielä tiedä metaversumista paljoakaan – saatika sen tarjoamista mahdollisuuksista – mutta Syrjäaho on päässyt näkemään ilmiön syntymistä aitiopaikalta.

– Metaversumissa on kyse oikeastaan Internetin seuraavasta muodosta, joka yhdistää digitaalisen ja fyysisen maailman esimerkiksi lisätyn ja virtuaalitodellisuuden kautta. Markkinoijille metaversumi tarjoaa mahdollisuuksia laajentaa omaa läsnäoloaan sinne, missä heidän asiakkaansa viettävät muutenkin aikaa, hän sanoo ja jatkaa:
 
– Metaversumi tulee olemaan eri toimijoiden yhteistuotos. Kuluttajaryhmät varmasti omaksuvat tällaisen uuden teknologian eri aikaan, ja markkinoijat joutuvat puntaroimaan omaa lähestymistään oman kohderyhmänsä kautta.

Mutta koska metaversumi on oleellinen asia suomalaisilla markkinoijille?

– Metaversumia ei rakenneta päivässä, aikajänne on enemmänkin seuraava vuosikymmen. Matkan voi kuitenkin alkaa jo nyt testaamalla sen esiasteita, kuten lisättyä todellisuutta tai metaversumin kanssa tulevaisuudessa yhteensopivia ratkaisuja, kuten Facebookia ja Instagram Shoppeja. Etenkin kansainväliset muotialan brändit ovat ottaneet metaversumin vahvasti innovaatioalustaksi. Innolla odotan ensimmäisiä suomalaisia liikkeellelähtöjä, Syrjäaho päättää.

Lue myös: TBWA\Helsinki palkkasi kovan luokan designjohtajan

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)