Mikko Perttunen
Luovuus

Tässä ovat viime vuoden luovan suunnittelun Vuoden Huiput – Grand Prix -voittaja ei enää yllätä

20.4.2023 22:30
Mikko Perttunen
Eniten Huippuja kahmi Bob the Robot, kaksi kultaista ja neljä hopeista.

Porisuhdeneuvoja teki sen taas. Kampanja voitti Grafian Vuoden Huiput -kilpailun Grand Prix -palkinnon tänään Pikku-Finlandiassa järjestetyssä gaalassa, Helsingissä. Pääpalkinnon lisäksi Porin kaupungille suunniteltu brändikampanja palkittiin kahdella Kultahuipulla ja yhdellä Hopealla. Kampanjan suunnitteli Staart ja luovaan tiimiin ovat kuuluneet muun muassa Juuso Kemi, Antti Tähtinen, nimiosaa esittänyt Joonas Nordman, Juho Saine ja Kasimir Högnäs.

– Turhinta viestintää ja asiakkaan täydellistä rahan haaskausta on se, jota kukaan ei huomaa, eikä viesti pääse edes omaan kahvipöytään. Näin ei käynyt Porissa. Sen sijaan he laittoivat itsensä peliin ja kaupunginjohtaja Luukkosen likoon niin, että orgaanisesti Porisuhdeneuvonnassa on käynyt jo yli 8 miljoonaa katsojaa ja paluumuuttajia on enemmän kuin yli 30 vuoteen. Ennusteiden mukaan tämä suhde näyttääkin kestävän selvästi pidempään kuin mainostoimisto-asiakasliitot keskimäärin Suomessa, kertoo Ylituomari Anu Niemonen valinnastaan.

Kultahuipun voitti kaikkiaan 15 kilpailutyötä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Luovan suunnittelun ammattilaiset valitsivat nyt jo 43. kerran kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun viime vuoden parhaat työt. Kultahuipun voitti kaikkiaan 15 kilpailutyötä ja Hopeahuipun 42 työtä. Näiden ja Grand Prix’n lisäksi jaettiin myös henkilö- ja erikoispalkintoja.

Tänä vuonna Huippuja kahmi eniten Bob the Robot, kaksi Kultahuippua ja neljä Hopeahuippua.

Lue myös: Palaa Vuoden Huiput -gaalan tunnelmiin MarkkinointiUutisten kuvakoosteen avulla

Penni Osipow palkittiin gaalassa elämäntyöpalkinnolla eli Platinahuipulla. Osipow on tehnyt uransa julkaisusuunnittelijana ja AD:na. Hän toimii tällä hetkellä visuaalisen viestinnän muotoilun kandidaattiohjelmasta vastaavana lehtorina Aalto-yliopistossa.

Vuoden Asiakashuippu on hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle kohdistettu palkinto, ja tänä vuonna palkinnon saajaksi valittiin julkkiskokki Jyrki Sukula, joka on monen tunnetun suomalaisen ruokaan liittyvän yrityksen tai ilmiön takana.

Roope Sandberg palkittiin Vuoden Junior -palkinnolla. Palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle, ja 1993 syntynyttä Sandbergia kuvataan epätyypilliseksi markkinoinnin tekijäksi, koska hän toimii boheemiksi mielletyllä taideteollisella alalla, mutta siitä huolimatta hänen metodinsa ovat hyvin järjestelmällisiä.

Tuomaristo koostaa myös vuosittain Nousevat Huiput -listan. Listalle pääsy on kunniamaininta työstä, joka on tehnyt vaikutuksen laadullaan tai luovuudellaan. Tänä vuonna listalle pääsivät Malin Gustafsson, Veikko Heikkilä, Jimi Hyvärinen, Johannes Iilahti, Pauline Korp, Unni Leino, Julia Nyyssölä, Saara Taussi, Johanna Vierimaa ja Ding Zhong.

Vuoden Huiput -vuosikirja on taltioinut kunkin vuoden parasta muotoilua ja mainontaa yksien kansien väliin aina kilpailun alusta, vuodesta 1980 lähtien. Tämänkertaiseen vuosikirjaan valikoitui kaikkiaan 115 työtä eli noin 15 prosenttia kilpailuun lähetetyistä 733 työstä.

Katso loput voittajat täältä: Kultahuippuja jaettiin luovan suunnittelun töille yhteensä 15 kategoriassa – katso eri kategorioiden voittajat