Camylla Battani / Unsplash
Mainonta

Synnytysvalmennusmainos vauvaryhmässä poiki huomautuksen piilomainonnasta

13.2.2024 7:30
Mikko Perttunen
Mainonnan eettinen neuvosto antoi kahdeksan huomautusta ja kaksi vapauttavaa päätöstä.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi viime viikolla huomautuksia yksityishenkilöille ja yrityksille muun muassa markkinoinnista, joka ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.

Halti Oy ja Vaikuttaja Anne Aho saivat huomautuksen aiempaan kaupalliseen yhteistyöhön linkittyvästä julkaisusta, joka toimii muistutusmarkkinoinnin tavoin, mutta ei ole selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, ja katsotaan siksi piilomainonnaksi.

Marju Grabovci sai huomautuksen Facebook-ryhmään Vauva 2023 julkaisemastaan synnytysvalmennusmainoksesta, jossa ei ollut mainostunnistetta.

Nicobros Oü eli pussit.com-brändi sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista, koska suoramarkkinointiviestissä käytettiin itsemurha-aihetta tehokeinona.

AL Collection Oy Ab ja yrityksen omistaja Alexa Dagmar saivat huomautuksen, kun yrittäjä julkaisi henkilökohtaisella Instagram-tilillään mainoksen, jota ei ollut merkitty mainokseksi. Dagmarin henkilökohtaiselta tililtä löytyy sekä henkilökohtaisia julkaisuja että kaupallista sisältöä, jolloin niiden erottaminen toisistaan on vaikeaa.

Scrub Daddy UK ja vaikuttaja Auri Kananen saivat huomautuksen, koska Kananen esitteli Youtube-videolla markkinoijan tuotteita ilman mainostunnistetta.

Carwash Plus Oy sai puolestaan huomautuksen siitä, että yrityksen mainoksia oli parkkihallissa kiinnitetty autojen tuulilasinpyyhkimien alle. Mainoksia kiinnittämällä yhtiö oli pakottanut yksityishenkilöt vastaanottamaan kaupallisia viestejä tavanomaisesta poikkeavalla tavalla ja yksityiselämänsä piiriin ulottuvalla tavalla.

Kalustetalo Juurikivi Oy ja vaikuttaja Päivi Rantanen saivat huomautuksen alennettuun hintaan saadun kerrossängyn piilomainonnasta. Rantanen sai huomautuksen myös yhdessä Ritaki Oy:n kanssa, koska Mainonnan eettinen neuvosto ei nähnyt kaupalliseen yhteistyöhön liittyvässä julkaisussa ollutta tekstiä ”tuote saatu” selkeäksi mainostunnisteeksi.

If Vahinkovakuutus Oyj ja Hesnova Oy saivat omissa tapauksissaan Neuvostolta vapauttavat päätökset.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)