Marketing Finland
Ilmiöt

Suomessa vieraillut ukrainalaisviestijä Natalya Popovich yritti varoittaa kansainvälisiä kollegoitaan jo ennen sotaa, mutta viestiä ei kuultu

2.11.2022 9:10
Toni Rajamäki
Yrityksissä nähtiin kaikki vaaran merkit, mutta taloudelliset tuotot menivät kaiken muun edelle, Popovich uskoo.

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022, lukuisat läntiset yritykset katkaisivat siteensä Venäjälle. Osa yrityksistä päätti liiketoimintansa Venäjällä nopealla aikataululla, osalla lähtöprosessi on yhä kesken.

Vaikka Venäjän vuosia kestänyt toiminta Krimin niemimaalla ja maan sisäiset ongelmat ovat olleet tiedossa, yrityksissä ei nähty aiemmin syytä päättää liiketoimintaa maassa. Yritysten vetäytymispäätös vaati äärimmäisen teon, suuren sotilaallisen hyökkäyksen.

Ukrainalainen viestinnän alan yrittäjä ja kansainvälisesti menestynyt viestijä Nataliya Popovich harmittelee, kuinka avomielisesti Venäjään suhtauduttiin ennen sotaa. Kansainvälisissä viestinnän yhteisöissä toimiva Popovich vieraili viime viikolla Suomessa Finnish Comms Awards -tapahtumassa ja kertoi MarkkinointiUutisille, että hän varoitti kansainvälisiä kollegoitaan Venäjästä jo ennen sodan alkamista.

– Kaksi kuukautta ennen sotaa yritin varoittaa viestijöitä ja pyytää heitä lopettamaan yhteistyön venäläisten kanssa välittömästi, mutta ikävä kyllä viestiäni ei kuultu, Popovich kertoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Popovich on toiminut pitkään alan kansainvälisissä yhteisöissä, ja hänen mielestään venäläiset olisi pitänyt potkia järjestöistä jo ajat sitten.

– Vasta kun sota syttyi, monet vaikuttajat alkoivat antaa tukea minulle, ja he ymmärsivät, etteivät venäläiset voi olla mukana kansainvälisissä organisaatioissa, jos he eivät osaa käyttäytyä.

Popovich muistuttaa, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan jo vuonna 2014. Tästä huolimatta lukemattomat yritykset ja organisaatiot, kuten viestinnän ja markkinoinnin alan kansainväliset organisaatiot, jatkoivat yhteistyötä venäläisten kanssa.

– Ongelman tajuamiseen meni kahdeksan vuotta. Syy on tuotoissa. Yritykset jatkoivat liiketoimintaansa Venäjälle, vaikka ne näkivät kaikki pahat merkit ja tiesivät hyvin, ettei demokratia ole vahvistunut Venäjällä.

Kun Venäjä hyökkäsi Krimin niemimaalle, Popovich päätti silloisen yrityksensä suhteet Venäjään ja alkoi taistella Venäjän levittämää disinformaatiota vastaan. Vuoden 2014 jälkeen Popovich on ollut laittamassa alulle monia hankkeita, joilla on autettu ukrainalaisia. Hän on toiminut muun muassa presidentin kansliassa neuvontantajana ja perustanut disinformaatiota torjuvan Ukraine Crisis Media Centerin sekä WeAreUkraine.info-sivuston, joka jakaa faktatietoa käynnissä olevasta sodasta.

– Olin mukana perustamassa Ukraine Crisis Media Centeriä vuonna 2014, koska kohtasimme jo tuolloin paljon disinformaatiota. Väärää tietoa kaadettiin ukrainalaisten syliin. Meidän oli pakko kertoa totuus ihmisille, saada heidät immuuniksi Venäjän propagandalle ja levittää tietoa hybridisodankäynnistä.

Popovichin ja monien muiden ukrainalaisten viestijöiden vuosia kestänyt työ jatkuu edelleen ja kenties kovempana kuin koskaan aiemmin. Popovichin mukaan nyt Ukrainalla on yksi iso etu aiempaan: maasta on tullut helmikuisen hyökkäyksen jälkeen entistä yhtenäisempi valtio, mikä myös näkyy viestinnässä.

– Kaikkien toimistojen tukema viestintä kertoo meidän menevän kohti voittoa. Kaikki brändit haluavat avustaa armeijaamme ja tukea humanitääristä työtä. Viestinnässä huomioidaan, että ihmiset elävät kovassa tressissä, mutta samaan aikaan tuodaan esiin, että olemme yhtä perhettä. Ukrainalaiset ovat alkaneet luottaa toisiinsa, ja olemme nyt yhtenäinen kansa, Popovich iloitsee.