Kuva: Flyd / Unsplash
Brändit

Suomen Telemarkkinointiliitto: Tokmanni nyt huijareiden suosiossa

8.4.2024 9:31
Mikko Perttunen
Verottajan ja Kelan uskottavuutta käytetään myös hyväksi.

Suomen Telemarkkinointiliitto ry keräsi huijareiden käyttämät pahimmat tietojenkalasteluyritykset suomalaisbrändien nimissä viimeisen vuoden ajalta. Mukana on suuria brändejä, joiden tunnettuutta käytetään hyväksi huijauksissa.

– Huijausyritysten määrä lisääntyy kovaa vauhtia koko ajan, eikä loppua näy, IT-asiantuntija Arto Isokoski kertoo Suomen Telemarkkinointiliiton tiedotteessa.

Suomen Telemarkkinointiliitto ry kerää tietoja huijauksista muun muassa jäseniltään. Dataa kerätään ja päivitetään jatkuvasti.

– Tokmannista on tullut huijareiden suosittu kohde. Sen nimissä keksitään erilaisia lahjakortti- ja ostosetelihuijauksia. Tokmanni on tunnettu rempseistä tempauksistaan, joten sitä mainetta yritetään nyt käyttää hyväksi rikollisessa tietojenkalastelutoiminnassa, Isokoski selvittää.

Tokmannin nimissä on esimerkiksi kiertänyt sähköpostiviesti, jossa kerrotaan vastaanottajan "suorittaneen voittopisteitä" Tokmannin nettikaupassa, ja että nämä pisteet voi vaihtaa suoraan ostoseteleiksi. Viesti voi hämätä, jos on oikeasti juuri sattunut tilaamaan Tokmannin nettikaupasta.

Tokmannin nimissä kiersi vuodenvaihteessa myös viesti, jossa kerrottiin, että Tokmannin 48-vuotisjuhlien kunniaksi jaetaan useita palkintoja, ja että vastaanottaja "on valittu osallistumaan kuluttajakyselyyn", jossa hänellä on ainutlaatuinen mahdollisuus saada 1000 euron Tokmanni-lahjakortti. Tarkkanäköinen erotti viestin kuitenkin huijaukseksi ontuvasta suomen kielestä ja lähettäjän osoitteesta.

Muita brändejä, joiden nimissä huijarit ovat erityisesti viimeisen vuoden aikana ratsastaneet, ovat muun muassa OP-ryhmä, Verottaja ja Kela sekä Suomi.fi-verkkopalvelu, Nordea ja S-ryhmä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)