Toimistot

Suomen talvea inhoava, Lontoosta palannut Kristiina Railo, mikä on suomalaisen markkinointimaailman ja kansainvälisen kentän suurin ero?

28.10.2025 10:15
Mikko Perttunen
Suomalaisena brittiläiseen johtoryhmäänkin noussut Railo kertoo, että koti-ikävä lopulta voitti.

Markkinointiviestinnän johtotehtävissä Lontoossa 6,5 vuotta viettänyt Kristiina Railo palasi loppukesästä Suomeen WPP Median kasvujohtajaksi.

Markkinointiuutiset kysyi Railolta, mitä hän ajattelee uudesta tehtävästä – ja paljon muutakin.

Mikä sai vaihtamaan työpaikkaa?

– Kuusi ja puoli vuotta Lontoossa antoi kaiken, mitä toivoinkin ja vähän enemmänkin. Pääsin rakentamaan new business- ja markkinointistrategiaa viiden vuoden ajan ja nousin harvinaisena suomalaisena brittiläiseen johtoryhmään. Se oli hieno kokemus, mutta samalla näin läheltä sekä kaupungin huikeat mahdollisuudet että ne kuuluisat varjopuolet.

MAINOS
MAINOS

– Kun siirryin Ebiquityn konsultointipuolelle, seuraava askel olisi vienyt minut pitkiksi jaksoiksi Yhdysvaltoihin. Siinä kohtaa pysähdyin: haluanko todella elää laukkuelämää, vai onko aika kääntää katse kotiin? Koti-ikävä ja kaipuu merkitykselliseen kasvuun kotimarkkinassa voittivat.

– Ja onnenpotku oli, kun sain kutsun palata Suomeen rooliin, joka yhdistää kaiken, mistä innostun eli kasvun johtamisen, kansainvälisen näkemyksen ja tiimien sparraamisen. Se tuntui oikealta sekä sydämessä että urapolulla.

Mikä sellaista tuot mukanasi, josta voisit kuvitella olevan eritysesti hyötyä uudessa tehtävässäsi?

– Tuon mukanani laajan näkökulman ja poikkeuksellisen kokemuksen UK:sta, EMEA-alueelta ja globaalista liiketoiminnasta. Olen johtanut new business -prosesseja ja rakentanut uudenlaista tarinankerrontaa, joka resonoi asiakkaiden kanssa. Olen vastannut toimiston markkinointistrategiasta sekä isoimmista tapahtumista, kuten Mindshare Huddle UK:sta.

– Lisäksi uskon vahvasti positiivisuuden voimaan. Vaikka ajat olisivat vaikeat, luottamusta ei saa koskaan menettää. Minulle on luontevaa haastaa sopivasti status quota, sillä kehitystä syntyy vain, kun asioita katsotaan myös eri kulmista.

Mitä odotat eniten tulevilta työkuvioiltasi?

– Tulevalta työltä odotan ennen kaikkea kasvua ja onnistumisia. Innostun erityisesti syvistä, ratkaisukeskeisistä keskusteluista asiakkaiden kanssa sekä niistä hetkistä, joissa yhdessä löydämme kasvun paikat, vaikka markkina muuten sakkaisikin.

Mikä jännittää eniten?

– Tuleeko minulla ikävä takaisin isoille areenoille? Koenko sittenkin Suomen tosi pieneksi ja vaikutusmahdollisuudet suppeiksi? Tulenko inhoamaan Suomen talvea? Tuohon viimeiseen voin jo vastata, että kyllä.

Kuinka työaikasi jakautuu lähi- ja etätyön kesken?

– Rakastan toimistolla työskentelyä. Jos en ole asiakastapaamisissa, minut löytää lähes aina WPP Media Finlandin konttorilta – viitenä päivänä viikossa. Tein jo Lontoossa ollessani päätöksen, että pidän kodin ja työn erillään, ja siitä olen pitänyt kiinni. Vain poikkeustapauksissa avaan läppärin kotona. Tai no kyllähän sitä tulee availtua…

Mikä on lempihetki työviikossa tai työpäivässä?

– Parhaat hetket työviikossa ovat varhaiset aamut. Olen luontainen aamuvirkku ja aloitan mielelläni päivän ensimmäisten joukossa. Olen jopa yksi niistä harvoista, jotka rakastavat maanantaita, sillä se antaa viikolle rakenteen ja lupauksen uusista mahdollisuuksista.

Miten irrottaudut työasioista työpäivän jälkeen?

– Liikun säännöllisesti, se on paras vastapaino työlle. Treenaan kahdesti viikossa personal trainerin kanssa Elixiassa ja toiset kaksi kertaa omatoimisesti, se nollaa päivän tehokkaasti.

– Iltaisin rentoudun kevyemmin selaten usein Tiktokia, Instagramia ja Linkediniä rehellisesti sanottuna ehkä liikaakin. Ja myönnän pienen guilty pleasure -tottumuksen: laitan taustalle vanhoja suosikkisarjoja, kuten Frendit, joita olen nähnyt kymmeniä kertoja. Se on täydellinen tapa irrottautua arjesta.

Minkä neuvon antaisit alalle tänä päivänä pyrkivälle nuorelle?

– Rohkeasti hakemaan mukaan, älä anna alan maineen hämätä. Vaikka markkina voi näyttää haastavalta, mahdollisuuksia on paljon. Kun itse astelin ensimmäisen kerran mediatoimistoon, en tiennyt lainkaan mitä siellä tehdään, ja silti löysin uran, joka on tarjonnut jatkuvaa oppimista ja ainutlaatuisen näköalapaikan koko markkinointimaailmaan.

– Tämä ala vaatii rautaisia hermoja ja sinnikkyyttä, mutta palkintona on sellaista, mitä harva muu ala pystyy antamaan: vauhtia, luovuutta ja jatkuvaa uudistumista.

– Ja vielä konkreettinen vinkki: hae harjoitteluun.

Mikä on mielestäsi suomalaisen markkinointimaailman ja kansainvälisen kentän suurin ero?

– Suurin ero on rohkeudessa. Kansainvälisillä markkinoilla painetaan kaasua silloin, kun kasvu vaatii sitä, kun Suomessa taas ensimmäinen reaktio on usein säästää, ja markkinointi on se, joka uhrataan ensimmäisenä.

– Myös uusien ideoiden testaus on varovaisempaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä valmiiksi hiotun kaavan mukaan; välillä kannattaa vain kokeilla ja oppia. Positiivista on, että Suomessa digitaalisuuden ja datan ymmärrys on huipputasoa. Monessa kohtaa olemme jopa edelläkävijöitä ja potentiaalia siis riittää, kunhan uskallamme käyttää sitä.

Miltä markkinointiala ja sen tulevaisuus näyttävät juuri nyt ja juuri sinun näkökulmastasi?

– Kyllä markkinointitaivaalla on nyt tummia pilviä, etenkin tekoälyyn liittyvien uhkakuvien vuoksi. Moni pelkää, että koneet korvaavat meidät, mutta itse en usko näin synkkiin ennusteisiin. Jokainen murros pakottaa meidät sekä yrityksinä että yksilöinä etsimään uusia tapoja toimia, ja juuri se on alan kehityksen moottori.

– Seuraavat vuodet tulevat varmasti haastamaan meitä, mutta se tekee työstä entistä kiinnostavampaa. Kehitys jatkuu, ja niin sen pitääkin. Nyt on tärkeintä, ettei anneta synkkyyden ottaa valtaa, vaan ponnistetaan yhdessä kohti uutta aikakautta. Työtä ja mahdollisuuksia riittää meille kaikille.

Kuinka paljon saat palkkaa?

– Hah hah, tähän voisin sanoa, että en koskaan tarpeeksi.

MAINOS