VisitPori
Viestintä

Suomen parasta kuntaviestintää palkittiin Kuopiossa: Porisuhdeneuvoja ja selkokielinen Vantaa voittokkaina

15.5.2024 13:55
Iina Kansonen
Luovat toimistot virpovat helposti asiakkailleen jotakin monimutkaista, joka huutaa maailmalle poikkeuksellisuuttaan. Hintana on ratkaisun epäselvyys, sanoo tuomaristossa istunut Timo Berry.

Kuopiossa jaettiin tunnustuksia Suomen parhaalle kuntaviestinnälle tiistaina 14.5.  

Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa kultaa pokkasi Pori, jonka ”Teot ja tunteet markkinointiviestinnässä, case Porisuhdeneuvoja” -kampanjan keulahahmona nähtiin nimensä mukaisesti jo kaikille tuttu ja lukuisilla muillakin palkinnoilla muistettu Porisuhdeneuvoja.

– Sanaleikkinä Porisuhdeneuvoja on yksinkertaisuudessaan nerokas. Sketsien käsikirjoittaja Joonas Nordman on itsekin Porista ja ehkä juuri sisäpiiritieto porilaisuudesta on tehnyt kampanjasta kansallisen hitin. Ilahduttavaa on, että porisuhde on pysyvä osa Porin viestintää. Laajasta näkyvyydestä ja tunnettuudesta kertoo sekin, että Porisuhdeneuvojan jalanjäljissä kulki useampi kilpailuun osallistunut viestintäteko, tuomariston jäsen Jenni Rinkinen sanoo tiedotteessa.

Vantaa on muun muassa nimennyt selkokielen yhdeksi virallisista kielistään.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

 Finaalissa kisasivat Porisuhdeneuvojan lisäksi Lohjan kaupungin Aku Ankka -erikoisliite sekä Puolangan kunnan opiskelijoille suunnattu haalarimerkkikampanja.

Vuoden viestintäteko -kategorian parhaimpana palkittiin Vantaan selkokielinen viestintä. Selkokielisellä viestinnällään Vantaa palvelee aiempaa kattavammin kaikkia asukkaitaan. Vantaa on muun muassa nimennyt selkokielen yhdeksi virallisista kielistään.

– Luovat toimistot helposti virpovat asiakkailleen jotakin monimutkaista, joka huutaa maailmalle poikkeuksellisuuttaan. Hintana on ratkaisun epäselvyys. Vantaan kaupunki valitsi toisen, kauniimman tien. Selkokielisyyden esille nostaminen palvelee ihan kaikkia, korostaa tuomariston jäsen Timo Berry.

Vuoden viestintäteko -kategorian finaalissa kisasivat Vantaan lisäksi Nurmijärven kunta Listapalaverillaan sekä Vaasan kaupunki uudella intranetillään Lykyllä sekä sen lanseerauksella.

Kunniamaininnat jaettiin seuraaville töille:

- Hyvinkään kaupunki ”Hevinkää”-kampanjasta. Aprillipilasta alkanut kaupungin nimenvaihto laajeni viraaliksi ilmiöksi, ja vakavasti otettavaksi ja mieleenjääväksi kaupunkibrändiksi. 

- Lahden kaupunki ”Kaupunkilainen”-asukaslehden uudistuksesta. Lahden asukaslehti on taiten kirjoitettu ja taitettu, aikakausilehtimäinen kokonaisuus, jota on ilo lukea.

- Mäntsälä kunta ”Kuntanuusku – Suomen koiraystävällisin kunta” -kampanjasta. Kennellitto palkitsi Mäntsälän Suomen koiraystävällisimpänä kuntana. Mäntsälä nosti asiaa esille viestinnässään ja muun muassa valitsi vuoden Kultanuuskun eli koiralähettilään.

- Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Redesigner-kampanjasta. Maakuntaliitto haki nuoria suunnittelijoita kiertotaloushenkisiin kesätöihin, ja teki uudenlaista yhteistyötä Flow-festivaalin kanssa.

Kuntaviestinnän SM-kilpailun järjestävät Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma mahdollistaa kampanjapalkinnot eli yhteensä 10 000 euron näkyvyyden Sanoman kanavissa.

Kilpailuun saivat osallistua vuosien 2022 ja 2023 aikana toteutetut työt. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 66 viestintäkampanjaa ja -tekoa. Kuntaviestinnän SM-kilpailu on epäsuoraa jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle.