Luovuus

Suomeen hopeaa Eurobest Young Creatives -kilpailussa: ”Halusin keksiä ratkaisun, jota oma tyttäreni voi hyödyntää tulevaisuudessa”

14.12.2023 11:05
Iina Kansonen
Voitokas työ pyrkii lisämään tietoisuutta kuukautiskierrosta alushousuilla, jotka muuttavat väriä käyttäjän kierron vaiheen mukaan.

Freelance-valokuvaaja Fanny Haga ja Bob the Robotilla luovana suunnittelijana ja AD:na työskentelevä Pauline Marie Korp voittivat hopeaa tämän vuoden Eurobest Young Creatives -kilpailussa. Kilpailuun otti osaa yli 150 tiimiä ympäri Eurooppaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Haga ja Korp olivat ainoat suomalaiset, jotka pääsivät shortlistalle.

Aikatauluhaasteiden vuoksi kaksikko pitchasi työnsä tuomaristolle jääkylmän auton takapenkiltä Länsiterminaalista – ja tuli silti palkituksi.

Tehtävän kilpailijoille antoi tänä vuonna Turkin lentopalloliitto. Tavoitteena oli luoda mainoskampanja, joka saisi enemmän eurooppalaisia nuoria naisia osallistumaan urheiluun.

"Halusimme, että mensturoivat nuoret tuntevat olonsa itsevarmemmiksi kuukautisten aikana eivätkä näe niitä esteenä."

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Haga ja Korp aloittivat työnsä selvittämällä aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista, että 84 prosenttia teini-ikäisistä tytöistä lopettaa urheiluharrastuksen silloin, kun kuukautiset alkavat.

Lue lisää: Eurobestit toivat Suomeen viisi palkintoa – TBWA\Helsingille kultaa kalatieinnovaation viestinnästä

”Halusimme, että mensturoivat nuoret tuntevat olonsa itsevarmemmiksi kuukautisten aikana eivätkä näe niitä esteenä. Siksi keskityimme tuomaan kiertotietoisuutta ja sen opetusta saavutettavimmaksi teineille ja nuorille Dope Panties – legal doping in your pants -alushousujen kautta”, Haga kertoo.

Alushousujen juju on se, että ne muuttavat väriä käyttäjän kuukautiskierron vaiheen mukaan. Näin ne ohjaavat käyttäjää säätelemään urheilusuoritustaan hormonitason mukaan.

”Alushousut auttavat nuoria ymmärtämään, milloin elimistö on huippuunsa viritetty urheilusuoritusta varten ja milloin kannattaa treenata kevyemmin. Se auttaa ja motivoi nuoria jatkamaan urheilun parissa, Haga sanoo.

"Naisten hyvinvointi on tällä hetkellä megatrendi.”

Hänen mukaansa voitto on kaksikolle suuri ylpeydenaihe.

”Pystyimme käsittelemään meille tärkeää aihetta ja nauttimaan siksi kisasta. Luulen, että se näkyi lopputuloksessa. Nuorten naisten terveys on aihe, joka on ollut pitkään taka-alalla. Keskityimme siihen emmekä puhuneet vain menkoista. Naisten hyvinvointi on tällä hetkellä megatrendi.”

Kisatyöllä on raskaana olevalle Hagalle myös henkilökohtainen merkitys.

”Halusin keksiä ratkaisun, jota oma tyttäreni voi hyödyntää tulevaisuudessa.”