Makia
Brändit

Suomalaisbrändit kehittelivät uudenlaisen liiketoimintamallin – Makia “valtasi" Finlaysonin myymälän

4.2.2021 9:55
Toni Rajamäki
Makia ja Finlayson kokeilevat uudenlaista yhteistyömallia Tampereella.

Vaatebrändi Makia Clothing ja kodintekstiilibrändi Finlayson testaavat täysin uudenlaista liiketoimintamallia Tampereen Ratinassa. Yhtiöt tiedottavat, että Finlayson antaa Ratinan myymälänsä ja sen henkilökunnan neljäksi kuukaudeksi Makian käyttöön. Yhtiöt puhuvat “ystävällismielisestä vallankaappauksesta”.

Uudenlaisen yhteistyön ja liiketoimintamallin takana on se, että Finlaysonin kivijalkamyymälöiden myynti painottuu vahvasti kahteen sesonkiin, kesään ja jouluun. Siksi yritys “lainaa” yhden myymälänsä Makialle, jolle kevät puolestaan on vahvaa myyntiaikaa.

– Finlaysonin avulla pääsemme pilotoimaan Suomessa täysin uudenlaista, yrityskumppanusten non-hostile takeoveria eli liiketoimintamallia, jossa valtaamme liiketilan ja sen henkilökunnan muutamaksi kuukaudeksi. Makialla ei ole omaa kivijalkapuotia Tampereella, ja tavoitteenamme onkin testata meille korkean sesongin aikaan myyntimme vilkkautta Finlaysonin keskeisellä myymäläpaikalla, sanoo Makian luova johtaja Totti Nyberg tiedotteessa.

Finlaysonin toimitusjohtajan Mikko Koposen mukaan kivijalkamyymälöiden on kokeiltava uudenlaisia keinoja selviytyäkseen.

– Kapinallisuus on käyttövoima uuden kokeilulle. Vallanvaihto Tampereella on kahden kotimaisen tekstiilialan yrityksen kiinnostava kokeilu, joka toimii ponnahduslautana uudenlaisille konsepteille ja ystäväyritysten yhteistöille, Koponen toteaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)