Empatia-analytiikkayhtiö NayaDaya kertoo tehneensä läpimurron brändin kilpailuedun tunnistamisessa algoritmien avulla. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että suomalais-sveitsiläisen innovaation avulla yksityiset ja julkiset brändit saavat vastaukset elintärkeisiin kysymyksiinsä.
Innovaatio perustuu siihen, että ihmisiltä kysytään vain kaksi kysymystä: Mitä tunnetta brändi herättää? Mikä tai mitkä asiat vaikuttivat eniten tunteeseesi?
Vastaukset valitaan 10 positiivisen ja 10 negatiivisen tunteen joukosta.
Tämän jälkeen empatia-analytiikka käsittelee vastaukset tieteellisellä algoritmilla, minkä avulla saadaan brändimatriisi vastaamaan kolmeen tärkeään brändiä koskevaan kysymykseen. Kolme tärkeää kysymystä kuuluu, mitkä ulkoisen ja sisäisen brändin osatekijät ovat ihmisille merkityksellisimpiä, miten ne vaikuttavat asiakkaiden ja henkilöstön käyttäytymiseen ja mihin kannattaa priorisoida panostuksia kestävän kilpailuedun rakentamiseksi.
– Vuosien kehitystyö ja lukuisat tutkimukset ovat johtaneet metodiin, joka tuottaa käsin kosketeltavaa ymmärrystä strategisen brändityön tueksi. Empatia-analytiikka yhdistää tunteet ja brändin arjessa elävät merkitykset tieteen keinoin. Brändi voi nähdä esimerkiksi vastuullisuuden todellisen painoarvon ja vaikutuksen asiakkaiden ja henkilöstön käyttäytymiseen, sanoo NayaDaya Oy:n Chief Product Officer Timo Salomäki tiedotteessa.
– Mitä brändikokemuksen elementtejä kannattaa vahvistaa, mitä ylläpitää, mitä uudistaa ja mitä korjata? Havainnollistamme sekä vahvat että heikot signaalit. Empatia-analytiikan avulla voidaan asettua ihmisten asemaan, luoda inhimillistä hyvinvointia ja rakentaa kestävää kilpailuetua, avaa NayaDayan toimitusjohtaja Timo Järvinen.