Kolumni

Suomalainen pärjää maailmalla, koska osaa mokata ja nauraa itselleen

11.6.2024 10:06
Antti Toivonen
Meillä on kulttuuristamme kumpuavia vahvuuksia, jotka eivät ole itsestäänselvyyksiä rajojemme ulkopuolella. Pystymme parantamaan organisaation luovuutta ihan vain olemalla omia itsejämme, kirjoittaa Antti Toivonen.

Joka helmikuu saan nipun yhteydenottoja: “Alkaa tämä talvi riittämään. Olisiko siellä Singaporessa alan töitä?” Onhan niitä niille, jotka tosissaan haluavat. Muutamat ovat tulleet paikan päälle kokeilemaan, osa on jäänytkin. Mutta miksi kukaan palkkaisi suomalaisen? Mitä meillä on, mitä muilla ei välttämättä ole?

Olen miettinyt tätä useasti, enkä vähiten silloin, kun minulle 15 vuotta sitten tarjottiin töitä Singaporesta. Sittemmin olen oppinut ymmärtämään, miksi saattaakin olla hyvä idea palkata suomalainen.

Markkinointialalla itse työn sisältö ei ole valtavan erilaista, oltiin sitten missä päin maailmaa tahansa. Ideat ovat ideoita, markkinointi on markkinointia. Taidot ovat aika universaaleja. Mutta tapa, miten ongelmanratkaisua lähestytään, eroaa kulttuurista toiseen.

Suomen jätettyäni minut on yllättänyt kaksi asiaa. Ensinnäkin se, miten kovatasoista markkinointiviestintää Suomessa parhaimmillaan tehdään. Olin aikanaan ihmeissäni, kun sain töitä silloisilla työnäytteilläni, mutta ajan mittaan olen nähnyt paljon kansainvälisiä portfolioita ja ymmärtänyt, että eivät ne niin kummoisia ole.

Ne ovat keskenään usein aika samanlaisia. Suomalainen on erilainen.

Toisekseen, kuvittelin vuosia sitten, että ala olisi “maailmalla” dynaamisempi kuin Suomessa. Asianlaita olikin päinvastainen. Näen yhteyden hierarkian korkeuden ja jähmeän toiminnan välillä. Tämä on joskus turhauttavaa matalaan hierarkiaan tottuneille suomalaisille, mutta taustamme tällaisissa organisaatioissa on myös eräs vahvuuksistamme.

Uskallamme kyseenalaistaa, myös esihenkilöitämme.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Olemme usein ottaneet ammatilliset ensiaskeleemme ympäristössä, joka rohkaisee itsenäiseen ajatteluun ja toimintaan. Uskallamme kyseenalaistaa, myös esihenkilöitämme. Johtajina puolestaan mahdollistamme tiimin autonomian emmekä mikromanageeraa. Annamme ihmisille vastuuta ja tilaa kasvaa.

Siinä missä Suomessa osataan ampua lonkalta, Singaporessa pelataan usein varman päälle. Sanoisinkin, että spontaaneja, visionäärisiä markkinoijia on Suomessa suhteessa enemmän, sillä Singaporessa ei kokeilun ja sen kautta oppimisen kulttuuri ole yhtä vahva.

Tähän oikeastaan liittyykin suomalaisten vahvuus tällä markkinalla toimittaessa. Meissä on irtonaista business-luovuutta. Osaamme katsoa asioita yllättävistä kulmista, emmekä epäröi käyttää maalaisjärkeä. Olemme luotettavia ja teemme sen, mitä sanomme tekevämme. Meissä on kovatasoista luovuutta ilman draamaa. Meillä on myös rohkeutta mokata ja nauraa itsellemme, mikä ei ole sisäsyntyistä kaikissa kulttuureissa. Pystymme parantamaan organisaation luovaa ajattelutapaa ihan vain olemalla omia itsejämme.

Emme ole ylimielisiä ja kuvittele, että muun maailman pitäisi olla kaltaisemme.

Toinen vahvuutemme liittyy kykyymme kohdata muita kulttuureja ilman omasta historiasta kumpuavaa paremmuuden tunnetta. Tämä voi kuulostaa oudolta huomiolta, mutta näen sen tärkeänä piirteenä. Ilman aiempaa maailmanherruuden historiaa olemme varsin maanläheisiä ja usein aidosti kiinnostuneita muista kulttuureista. Emme ole ylimielisiä ja kuvittele, että muun maailman pitäisi olla kaltaisemme.

Singaporessa projekteja tehdään monille markkinoille Japanista Indonesiaan. Eri maiden ekosysteemit ovat uniikkeja, ja näillä markkinoilla voittajia ovat ne, jotka parhaiten hyödyntävät paikallisymmärrystä, ilman arroganssia, aidosti yrittäen ymmärtää.

Monet näistä asioista saattavat kuulostaa itsestäänselvyyksiltä. Mutta pointti onkin siinä, että ne eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikkialla. Ja se taas tekee hulluista suomalaisista haluttua työvoimaa.

Lue myös: Aasialaisesta diasporasta kumpuaa seuraava suuri globaali ilmiö, jonka kyytiin myös brändit ovat hypänneet

Antti Toivonen on vuodesta 2009 Singaporessa asunut markkinointialan toimistojohtaja, kasvuyrittäjä ja elokuvantekijä. Hän on toteuttanut tiimeineen projekteja valtaosalle Aasian markkinoista.