Digitaalisuus

Suomalainen nettilakipalvelu Aatos hankki vajaassa vuodessa 15 000 käyttäjää – nyt markkinointieurot lyödään Pohjoismaiden valloittamiseen

Lupaava startup-yhtiö keräsi 1,2 miljoonan euron rahoituksen, jonka avulla yritys kiihdyttää kansainvälistä kasvuaan.
Kuva:
Aatos
Suomalainen nettilakipalvelu Aatos hankki vajaassa vuodessa 15 000 käyttäjää – nyt markkinointieurot lyödään Pohjoismaiden valloittamiseen

Suomalainen nettilakipalveluita tarjoava startup-yhtiö Aatos Legal Technology Oy on ottanut nopeasti jalansijaa kotimaassa, minkä myötä yrityksen katseet ovat kääntyneet entistä vahvemmin kansainväliseen kasvuun. Aatos kertoo verkkosivuillaan hankkineensa sijoittajilta 1,2 miljoonan euron rahoituksen, joka auttaa lupaavaa yhtiötä merkittävästi tavoitteiden saavuttamisessa.

Aatos on yksityishenkilöille kohdistettu lakipalvelu, jonka avulla kuluttajat voivat hoitaa lakiasiansa näkemättä asianajajaa kertaakaan. Kuluttaja voi tehdä automatisoidun palvelun avulla esimerkiksi avioehdon tai testamentin.

Yhtiölle on riittänyt kysyntää, sillä Aatokseen rekisteröityi vuoden aikana yli 15 000 käyttäjää, joista suurin osa tulee Suomesta. Nyt asiakasmäärää halutaan kasvattaa Pohjoismaissa, missä tavoitteet ovat korkealla.

– Tavoitteenamme on kasvaa tunnetuksi ja luotettavaksi kuluttajabrändiksi koko Pohjoismaissa, kiteyttää Aatoksen toimitusjohtaja Aku Pöllänen MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Sijoituskierroksen ansiosta Aatos pääsee tekemään isoja investointeja. Yksi suurimmista investoinnin kohteista on markkinointi. Jos Suomen-malli toimii muissakin maissa, Aatoksella voi olla valoisa tulevaisuus ulkomailla, sillä startup on tehnyt Suomessa poikkeuksellisen vahvaa jälkeä markkinointiosaamisensa ansiosta.

– Kuluttajabrändin rakentaminen sekä uusien markkinoiden avaaminen ja tuotteiden lanseeraaminen vaativat markkinointieuroja. Käytännössä se tarkoittaa paikallisen osaamisen ja median ostamista, ja tästä syystä panostamme markkinointiin tulevaisuudessa entistä enemmän.

– Asiakashankinnassamme suuressa roolissa ovat Google-mainonta, sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi. Menestyäksemme meidän täytyy olla olla “pay-per-click” -mainonnan edelläkävijöitä, mutta luoda samalla luotettavaa kansainvälistä kuluttajabrändiä, Pöllänen avaa.

Aatoksen tiimiin kuuluvat Sakari Pesonen (vas.), Sophie Suvanto, Aku Pöllänen, Tatu Mäenpää ja Severi Haverila. Kuvasta puuttuvat Lasse Saari ja Saara Järvelä. Kuva: Aatos

Kuten Pölläsen sanoista on helppo huomata, yrityksessä tarvitaan vahvaa digimarkkinointiosaamista. Tähän mennessä Aatos on onnistunut saamaan loistavia tuloksia etenkin in-house-osastonsa avulla.

– Digimarkkinointi on liiketoimintamme ytimessä, joten panostamme paljon in-house tekijöihin. Käytämme ulkoista asiantuntemusta yksittäisten aihealueiden, kuten hakukonemainonnan optimointiin. Toimintaamme voi luonnehtia markkinointilaboratorioksi. Meillä on jatkuvasti valtava määrä erilaisia testejä käynnissä niin mainonnan, verkkosivujen, asiakasviestinnän kuin palvelumme suhteen. Koska kaikki palvelun vaiheet toteutuvat alusta loppuun netissä, pystymme seuraamaan ja kehittämään hyvin tarkasti jokaisen vaiheen tehokkuutta.

Jotta Aatos voisi kasvaa merkittävästi ulkomailla ja nousta kansainvälisesti tunnetuksi brändiksi, täytyy yrityksen löytää aktiivisesti uusia asiakkaita. Strategiaan kuuluukin olennaisena asiana kysynnän luominen.

– Toistaiseksi olemme keskittyneet paljon kysyntään vastaamiseen, kun ihmiset hakevat ratkaisuja asiakirjojen tekemiseen. Tavoitteenamme on kuitenkin pystyä jatkossa myös luomaan uutta kysyntää ihmisille, jotka eivät ole vielä itse oivaltaneet tuotteidemme hyötyjä. Haluamme muuttaa lakipalveluiden hankalaa ja kallista imagoa, Pöllänen päättää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa