Näkökulma

Somereaktio voi olla yritykselle huomattavasti arvokkaampi kuin koko markkinoinnin tuottama myynti

Jos et seuraa markkinointisi herättämiä reaktioita, saatat menettää hienoja mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen, Antti Sipilä kirjoittaa.
Kuva:
Somereaktio voi olla yritykselle huomattavasti arvokkaampi kuin koko markkinoinnin tuottama myynti

Kanava- ja mittarikohtainen viestien suunnittelu ja liian tiukka optimointi markkinoinnissa voi johtaa haittoihin sekä markkinoijalle että yleisölle ja siten koko liiketoiminnalle.

Kun fokus siirtyy mittareiden perusteella tekemiseen, muuttuu toiminta helposti reaktiiviseksi. Jos huomio on vain tilastojen muutoksiin reagoimisessa viestejä säätämällä, katoaa viestistä helposti oma näkemys ja sen mukana kiinnostavuus.

Mittareista ja datasta on kuitenkin saatavilla muutakin kuin taktisen tason toimintaa ohjaavaa tietoa. Maailma ja markkina kun muuttuu nyt niin nopeasti, ettei nopeinkaan reagointi riitä. Silloin täytyy ennakoida.

Ennakointi ei onnistu reagoimalla. Siihen tarvitaan oppimista. Moni menestynyt yrittäjä onkin ymmärtänyt reaaliaikaisen asiakastiedon avulla oppimisen merkityksen ja joillekin se on noussut jopa markkinoinnin tärkeimmäksi funktioksi.

Varsinkin ketterissä kasvuyrityksissä markkinointiviestien tuottamista reaktioista syntyvää tietoa sovelletaan koko liiketoimintaan, ei vain markkinointiin ja myyntiin. Kun esimerkiksi huomataan, että suuri osa yrityksen sisällöistä tykkäävistä ihmisistä tykkää valkoisista ruusuista, voidaan uuden tuotteen pakkauksessa hyödyntää sitä. 

Maailma ja markkina muuttuu nyt niin nopeasti, ettei nopeinkaan reagointi riitä. Silloin täytyy ennakoida.

Datalla ei kannata ainoastaan tehostaa markkinoinnin toimintaa. Siitä kannattaa etsiä pieniä yksittäisiä merkkejä, jotka vahvistavat jonkin koko liiketoimintaan liittyvän idean tai hypoteesin.

Sosiaalisessa mediassa on se merkittävä etu, että jokaisen markkinointiin reagoineen henkilön profiiliin voi tutustua. Se on markkinoijalle hyvä syy julkaista sisältöä jatkuvasti. Kun brändille muodostuu yleisö, somessa heitä voi totisesti kuunnella paremmin verrattuna esimerkiksi massamediassa tehtävään mainontaan.  

On outoa, jos tuotekehityksestä vastaava ei käy somessa toistuvasti vakoilemassa, mitä yrityksen sisältöihin reagoivat ihmiset julkaisevat omissa profiileissaan. Asiakasreaktio, jonka takana on aito persoona, voi joskus olla huomattavasti arvokkaampi oivalluksen lähde kuin koko markkinoinnin mitatusti tuottama myynti.

Reagoineisiin profiileihin tutustumalla voi saada tietoa esimerkiksi siitä, mitä uusia tuotteita mikäkin kohderyhmä markkinoille toivoo tai mikä yllättävä teema heitä voisi puhutella. Tieto täytyy tietysti suodattaa ja käsitellä kokonaisuutena ja sitten päättää, mihin suuntaan sen perusteella lähdetään. Se on luovaa työtä, johon tietokone ei vielä pysty. Siksi se on juuri sitä työtä, johon ihmisten kannattaa keskittyä.

On myöhäistä alkaa kehittää sopivaa tuotetta silloin, kun sille on jo kypsä markkina. Ensimmäisenä liikkuvalla on aika- ja vapausetu oman visionsa muodostamiseksi. Hänen etunaan on myös edellisyysvaikutus eli kuluttajien ensikohtaaminen tietyllä ajatuksella tai tuotekategorialla. Se jää tutkitusti mieleen.

Ota markkinointi pois myynnin edistämisen lokerosta. Tee sisältöä ja käytä sitä saadaksesi tuoretta tietoa asiakkailtasi kaikesta mitä liiketoimintaasi liittyy.

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia median pienistä suurista muutoksista. Sipilä on muun muassa videotuotantoyhtiön ja elintarvikeyhtiön perustanut markkinoinnin ammattilainen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa