.jpg)
Suomalaiset ostavat ja myyvät käytettyjä tuotteita yhä enemmän. Viimeisen kolmen kuukauden aikana yli 60 prosenttia suomalaisista on myynyt tai ostanut käytetyn tuotteen, selviää paketti- ja logistiikkayhtiö Postnordin tuoreesta E-commerce in the Nordics -tutkimusraportista.
Ikäryhmien välillä on kuitenkin vielä huomattavia eroja. Nuorista jopa 86 prosenttia eli lähes yhdeksän kymmenestä on ostanut tai myynyt käytetyn tuotteen viimeisen kolmen kuukauden aikana, kun taas 65–79-vuotiaista vain 39 prosenttia on tehnyt samoin.
– Nuorille käytettyjen tavaroiden kaupasta on tullut osa arkista kulutuskäyttäytymistä. He näkevät Tiktokissa ja muilla sosiaalisen median alustoilla seuraamiensa vaikuttajien tekemät Vinted-esittelyt sekä puhuvat tekemistään löydöistä kavereiden kesken. Loppuvuodesta monet saattavat lisäksi ostaa joululahjoja käytettynä, Suomen PostNord Oy:n myyntijohtaja Linda Nyberg kertoo tiedotteessa.
Käytettyjen tavaroiden kaupassa suositaan erityisesti kotimaisia alustoja. Postnordin tutkimuksen mukaan käytettyjä tavaroita viimeisen kolmen kuukauden aikana ostaneista 54 prosenttia oli käyttänyt Toria. Muita suosittuja alustoja Suomessa ovat Vinted (40 %) ja Facebook Marketplace (22 %). Sama trendi näkyy myös muissa Pohjoismaissa, sillä esimerkiksi Ruotsissa Tradera ja Norjassa Finn.no ovat hallitsevat toimijat.
Tärkeimmäksi syyksi käytetyn tavaran ostamiseksi nousi Suomessa rahan säästäminen (49 %), kun muissa Pohjoismaissa vastaava luku liikkui 42–45 prosentin välillä.
Säästämisen lisäksi suomalaisia kannustavat käytetyn tavaran markkinoille muita maita enemmän parantunut alustojen käyttökokemus (39 %) sekä haettujen tuotteiden löytämisen helpottuminen (28 %).
Halu säästää näkyy myös lähetysten pakkausmateriaaleissa: 66 prosenttia käytti uudestaan kodista jo löytyviä pakkausmateriaaleja käytetyn tavaran pakkaamiseen. Suomen lisäksi ilmiö on nähtävillä Ruotsissa (67 %), mutta on huomattavasti pienempi Norjassa (59 %) ja Tanskassa (57 %).
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä