Brändit

Signmark teki McDonald’sin I’m lovin’ it -äänilogosta viittomakielisen version

McDonald’s on tiettävästi ensimmäinen brändi, joka on tehnyt viittomakielisen äänilogon. Signmarkin teos on osa “Mäkkärin” suurempaa kampanjaa, jolla korostetaan yhdenvertaisuutta.
Kuva:
McDonald's
Signmark teki McDonald’sin I’m lovin’ it -äänilogosta viittomakielisen version

Suomessa on tehty harvinainen – jopa ainutlaatuinen – bränditeko, sillä räppäri Signmark on juuri tehnyt McDonald’sille viittomakielisen äänilogon. Tiettävästi vastaavaa ei ole koskaan aiemmin tehty maailmassa.

Signmark, oikealta nimeltään Marko Vuoriheimo, käänsi “Mäkkärin” ikonisen I’m lovin’ it -äänilogon viittomakielelle ja teki biisistä myös täyspitkän version. Jinglestä on myös aiemmin tehty täyspitkä versio, mutta tuolloin kielenä oli englanti. Biisin takana oli maailmantähti Justin Timberlake.

Tällä hetkellä Tanssii tähtien kanssa -televisio-ohjelmassa kisaavan Signmarkin käännös on osa McDonald’sin tasa-arvoa edistävää Yhdemmäisyys kuuluu kaikille -kampanjaa.

Signmark puhuu uudessa kappaleessaan vuosien varrella kokemistaan ennakkoluuloista.

– Musiikki-alalla ollaan tänä päivänä yhä kiinnostuneempia viittomakielisistä kuuroista muusikoista, kun vertaa siihen aikaan, jolloin itse aloitin. Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä, ja kuurot kohtaavat arjessaan yhä erilaisia ennakkoluuloja. Haluan hälventää niitä esimerkiksi olemalla mukana tässä kampanjassa, hän kertoo.

Idean taustalla on mainostoimisto Nord DDB, jolle projekti on ollut tärkeä.

– Oli kampanjan lähtöpiste sitten Helsinki tai New York, McDonald’s-brändin ääni kantaa. Viittomakielisten tasa-arvoinen kohtelu on äärettömän tärkeä aihe maailmanlaajuisesti, ja on hienoa olla ravistelemassa rakenteita yhdessä Mäkkärin kanssa, sanoo toimiston luova johtaja Kalle Wallin.

Kampanja on osa McDonald’s-ketjun tasa-arvoa edistävää yhdemmäisyystyötä. Ketju työllistää muun muassa Suomessa viittomakielisiä, ja yritys haluaa korostaa, ettei kuurous tai huonokuuloisuus ole este yhtiössä työskentelylle

Nordd DDB:n ja McDonald’sin yhteistyö on jatkunut jo pitkään, joten toimistossa tiedettiin hyvin, millaista kampanjaa lähdetään tekemään.

– Tietämys yrityksestä on valettu meidän dna:hamme. Emme saaneet suoraa briiffiä tähän, mutta tiedämme, mitä hyvää “Mäkkärissä” on tapahtunut. Esimerkiksi digitalisaation mukanaan tuomat kioski- ja mobiilitilaamiset ovat iso asia, jonka olemme huomanneet helpottavana usean vähemmistön asiointia, Wallin avaa ja jatkaa:

– Koko homma liittyy "Mäkkärin" yhdemmäisyysplatformiin, jossa yritys puhuu paljon inklusiivisuudesta ja yhdessä olemisesta. Nimenomaan halutaan puhua siitä, mitä hyviä asioita brändi tekee. Jos jokin brändi on inklusiivinen, se on McDonald’s. Siellä voi kohdata millaisia ihmisiä tahansa.

Kampanjaa tehtiin yhdessä Kuurojen liiton kanssa, ja ajatuksena oli, että brändi hyppää mukaan kuurojen kulttuuriin eikä pakota kuuroja tulemaan mukaan valtavirran kulttuuriin.

Wallinin mukaan viittomakielinen äänilogo on herättänyt kiinnostusta myös kansainvälisellä tasolla McDonald’sin sisällä.

– Tämä on kiinnostanut globaalilla tasolla, vaikka kampanja onkin suomalainen. Siellä osataan arvostaa sitä, mitä Suomessa teemme. Toivottavasti pääsemme tekemään jatkossa yhteisiä globaaleja juttuja.

Kampanjan ajankohta sijoittuu Kansainvälisen kuurojen viikon ympärille, jota juhlitaan tällä viikolla. Kansainvälistä viittomakielen päivää vietetään tulevana perjantaina.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa