Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

S-ryhmän myyntidata: Kotimaisten tuotteiden kysyntä kasvaa itsenäisyyspäivän alla jopa 50 prosenttia

1.12.2025 9:30
Mikko Perttunen
Ruokakoreissa näkyvät perinteiset maut, mutta nuoret ostavat modernimmin.

S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhien alla eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole poikkeus.

Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.

– Usein juhlapyhien tarjoiluihin tykätään panostaa ja laittaa erityistä ajatusta. Moni kuluttaja suosii mielellään juhlan hetkellä tavanomaista enemmän myös kotimaisia tuotteita ja tämä näkyy myös itsenäisyyspäivän valmisteluissa. Viime vuonna S-ryhmän ruokakaupoissa kotimaisten tuotteiden myynti nousi itsenäisyyspäivän alla 50 prosenttia tavanomaiseen kauppapäivään verrattuna, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström kertoo tiedotteessa.

MAINOS

Myös S-ryhmän Kotimaista-brändin myynti kasvoi viime vuonna itsenäisyyspäivän alla yli 60 prosenttia.

S-ryhmän mukaan monet suomalaiset kunnioittavat itsenäisyyspäivää perinteisillä mauilla ja raaka-aineilla. Kala, liha ja peruna sekä makeat leivonnaiset ja limppu kuuluvat päivän alla monen ostoslistoille.

Erojakin tosin löytyy: yli 65-vuotiaat ostavat kalaa ja lihaa selvästi enemmän kuin alle 35-vuotiaat, joiden ostoksissa korostuvat puolestaan enemmän esimerkiksi erilaiset sipsit, pizzat, kastikkeet, pastat, riisi ja texmex-tuotteet.

– Nuoremmilla itsenäisyyspäivän herkuttelussa korostuvat modernimmat maut, joista on helppoa nauttia isommallakin porukalla ystävien tai perheen kesken. Vanhemmat ikäryhmät pitäytyvät sitten perinteisemmissä ratkaisuissa. Karjalan- ja naudanpaisti ovat edelleen suosittuja juhlaruokia, Bäckström sanoo.