Ilmiöt

Ruokakaupan myynti kasvoi jyrkästi – tämä tuoteryhmä teki isoimman nousun

Etenkin koronaviruspandemia vaikutti ruokakaupan myynnin kasvuun.
Kuva:
Unsplash/Ja Ma
Ruokakaupan myynti kasvoi jyrkästi – tämä tuoteryhmä teki isoimman nousun

Kaupat ovat jo aiemmin ilmoittaneet vahvasta viime vuodesta, mutta nyt on julkaistu tarkkoja myyntilukuja koko Suomesta. Päivittäistavarakauppa ry kertoo, että ruokakaupan myynti oli vahvassa nousussa vuonna 2020.

Suurena tekijänä oli koronavirustilanteen vaikutukset. Ihmiset pysyivät kotona ja söivät kotiruokaa, mikä kasvatti ruokakaupan myyntiä automaattisesti.

– Koronaepidemiasta johtuvat yhteiskunnan toiminnan rajoitukset ovat eittämättä muuttaneet kuluttajakäyttäytymistä. Etätyö on vähentänyt lounasravintoloiden asiakkaita, ja etäkoulu on siirtänyt koululaisia ruokailemaan kotiin. Kaikkiaan ravintolakäynnit ovat vähentyneet ja ulkomaanmatkailun rajoitukset tyrehdyttäneet matkustamisen ja matkustajatuonnin, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.

Päivittäistavarakaupoissa myytiin elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia 14,2 miljardilla eurolla. Kasvua edellisestä vuodesta oli 7,3 prosenttia.

Tuoteryhmistä merkittävimmän kasvun teki vihannekset, joiden myynti kasvoi liki 12 prosenttia. Myyntimäärä kasvoi vielä isommin, sillä vihannesten hinta laski keskimäärin neljällä prosentilla. Vihannesten osuus koko elintarvikemyynnistä oli vajaat 11 prosenttia.

Toiseksi eniten kasvua teki alkoholijuomat, joiden myynti nousi 10 prosentilla. Merkittävä trendi oli se, että alkoholittomien tai vähäalkoholisten oluiden myynti kasvoi edellisestä vuodesta liki kolmasosalla. Samaan aikaan alkoholia sisältävien olueiden myynti kasvoi lähes 10 prosentilla.

Myös ruokatuotteiden, lihojen ja hedelmien sekä marjojen myynti kasvoi yli kahdeksalla prosentilla. Lihatuotteista suurimman kasvun teki naudanliha (15 prosenttia). Myös siipikarjanliha (13 prosenttia) oli vahvoilla.

Joidenkin tuotteiden, kuten perunan ja alkoholittomien juomien, myynnin kasvuun vaikutti vahvasti hinnannousut.

Kuluttajat käyttivät eniten rahaa maitotuotteisiin, joiden myynnin arvo oli vajaat 2,5 miljardia euroa. Yhteensä elintarvikkeita ostettiin päivittäistavarakaupoista 12,6 miljardilla eurolla.

Päivittäistavarakauppa ry huomauttaa kuitenkin, että myyntitilastosta ilmenevät muutokset ovat jäämässä vain väliaikaisiksi.

Lähde: Päivittäistavarakauppa ry:n tiedote

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa