Real Snacks
Brändit

Real Snacks teki onnistuneen brändiuudistuksen – toimitusjohtaja keksi mainion nimen keskellä yötä

20.12.2021 9:35
Minna Lehto
Pohjoispohjanmaalainen Real Snacks vaihtoi vuonna 2019 sipsibrändinsä nimeksi Oikia. Samalla pusseihin saapui seikkailemaan erilaisia perunahahmoja.

Pari vuotta sitten pohjoispohjanmaalainen sipsivalmistaja Real Snacks toteutti laajan brändiuudistuksen: tuotteiden nimet muutettiin ja niille luotiin kilpailijoista erottuvat leikittelevät pakkaukset.

Yhtenä lähtökohtana muutokseen oli kotimaisuuden korostaminen. Yritys oli jo aiemmin tuonut kotimaisuutta ja viljelijätietoja esille sipsipusseissaan, mutta pakkaukset olivat kuitenkin englanninkielisiä.

– Olemme Suomessa ainoa sipsivalmistaja, joka käyttää pelkästään kotimaista perunaa. Kuluttajat kysyivät, miksi pussimme eivät viesti kotimaisuutta. Samalla lähdimme miettimään, miten pääsisimme eroon suuresta määrästä muovipohjaista materiaalia, Real Snacksin toimitusjohtaja Arja Kastarinen kertoo MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Suomalaisuutta korostetaan uusissa pakkauksissa aiempaa enemmän. Niinpä myös englanninkielinen brändinimi Real Snacks tuli suomentaa. Siihen Kastarinen sai idean yllättäen.

– Sana real on suomeksi oikea. Pohjois-Pohjanmaalla, jossa tehtaamme sijaitsee, oikea on oikia. Kirjoitin keskellä yötä lappuun, että kävisikö tämä.

Niin syntyi Oikia, brändi, jonka pakkaukset huokuvat suomalaisuutta. Muutoksen myötä yritys myös vaihtoi kartonkikierrätettäviin pakkauksiin.

Leikkisät perunahahmot tuovat esiin suomalaisuutta

Real Snacksilla haluttiin uusien pakkausten erottuvan kilpailijoista ja tuovan hauskasti esiin suomalaisuutta sekä suomalaisia tapoja. Niinpä Oikia-pusseihin tuli seikkailemaan perunahahmoja, jotka muun muassa kalastavat, kylpevät paljussa ja juhlivat torilla.

Tuotteiden nimet, kuten Mausteinen Matilda, viittaavat Suomessa viljeltäviin perunalajikkeisiin. Erisnimiä edeltävät määritteet taas kuvaavat sipsien makuja.

Lisäksi Oikialle haluttiin keksiä brändilausahdus, joka jäisi mieleen ja kuvastaisi tuotteiden rentoutta. Sloganiksi valikoitui ”Miksi? No sipsi.”

– Sipsit liittyvät yleensä mielihyvän hetkiin. Lausahduksemme kuvaa sitä, ettei sipsien syömistä tarvitse perustella. Niiden syöminen ei ole vakava asia, Kastarinen sanoo.

Brändiuudistuksessa Real Snacksin kumppanina toimi mainostoimisto Ryhmä Creative. Prosessi alkoi alkuvuonna 2019, ja saman vuoden marraskuussa uudistuneet tuotteet olivat jo kaupoissa. Myöhemmin myös yrityksen muut tuotteet, kuten kauranaksut, siirtyivät Oikia-brändin alle.

– Prosessi sujui yllättävän sujuvasti. Näin pienen yrityksen etuna on ketteryys. Pystyimme tekemään päätöksiä nopeasti ja sitoutua niihin, Kastarinen iloitsee.

Myynti kasvoi epäonnisesta ajoituksesta huolimatta

Uudistus ajoittui huono-onnisesti koronapandemian alkuun. Ihmiset ostivat pikaisilla kauppareissuillaan lähinnä tuttuja tuotteita. Uuden brändin lanseerausta ei päästy tekemään niin isosti kuin oli ajateltu.

Siitä huolimatta brändiuudistus onnistui.

– Kuluttajat huomaavat uudet tuotteemme paremmin hyllystä. Pääsimme 11 kuukaudessa samaan spontaaniin tunnettuuteen kuin ennen uudistusta. Myyntimme on kasvanut ja olemme tyytyväisiä muutokseen.

Toinen haaste on ollut ruoan verkkokaupan yleistyminen: tutut brändit on helpompi muistaa lisätä koriin verkkokaupassa, jossa uutuustuotteet eivät samalla tavalla osu silmiin kuin myymälöissä. Kastarinen kokee, että Suomessa verkkokauppa on vielä melko kehittymätöntä.

– Ulkomaisissa ruoan verkkokaupoissa mainospaikkojen ostaminen on yleistä. Kaupoissa tarjotaan vaihtoehtoja eri tuotteille. Suomessa tunnetut merkit ovat vahvoilla.

Sipsit rakkauden lähettiläänä

Oikian uusin tuote on Juhlava kulta, joka tehtiin yrityksen 20-vuotistaipaleen kunniaksi. Uutuusmakua he markkinoivat erityisen hyvin lämmitettäväksi sopivana. Keväälle yritykseltä on tulossa uusia tuotteita kaurasarjaan.

– Halusimme vinkata, että sipsit maistuvat hyvältä lämpiminä. Sitä ei yleensä tiedetä, jos ei ole päässyt maistamaan vastapaistettuja sipsejä tehtaalla, Kastarinen kertoo.

Kastarisella on myös koskettava tarina kerrottavanaan uusiin sipsipusseihin liittyen. Viime vuonna häneen otti yhteyttä nuori mies, joka halusi kosia sipsejä rakastavaa tyttöystäväänsä Oikian pussin avulla.

– Mies pyysi meiltä yksilöityä sipsipussia. Teimme hänelle oman Fiini Lady Claire -pussin, jossa kysytään, tuletko vaimokseni. Luovan toimiston avulla muutimme pakkausta. Kosinta onnistui, ja häätkin pidettiin. Oli kiva olla rakkauden lähettiläänä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)