Brändit

Ravintolabrändi KFC:llä on isot valttikortit Suomen pikaruokamarkkinassa – näin globaali jättiyhtiö aikoo laajentua Suomessa

KFC aikoo kasvaa vauhdilla Suomessa. Ensi vuonna ravintoloita saattaa olla jo lähemmäs 20.
Kuva:
KFC
Ravintolabrändi KFC:llä on isot valttikortit Suomen pikaruokamarkkinassa – näin globaali jättiyhtiö aikoo laajentua Suomessa

Maailman tunnetuimpiin ravintolabrändeihin kuuluva KFC eli Kentucky Fried Chicken avaa ensimmäiset ravintolansa Suomeen tänä vuonna. KFC-ravintoloiden franchising-oikeudet Suomessa hankki Apollo Group.

Friteeratusta kanastaan tunnetulla KFC:llä on yli 22 000 ravintolaa yli 150 maassa, ja se on myyntilukujen perusteella maailman toiseksi suosituin pikaruokaketju McDonald'sin jälkeen.

Mutta kuinka isoksi ketjuksi KFC mielii Suomen markkinassa? KFC Finland -yrityksen toimitusjohtaja Janne Einola sanoo MarkkinointiUutisille, että konkreettisia tavoitelukuja ei voida vielä antaa, mutta hän myöntää, että globaali jättibrändi ei tullut Suomeen hidastelemaan.

– Apollo Group on kasvuritys, ja siksi myös me olemme kasvuyritys. Ultimaattisena tavoitteena on kasvaa kannattavasti, Einola kiteytti.

KFC avaa Suomeen tänä vuonna neljä ravintolaa: kolme pääkaupunkiseudulle, yhden Turkuun. Ensi vuonna luvun odotetaan olevan kaksinumeroinen. Kasvuvauhti on siis kovaa, sillä esimerkiksi toinen kansainvälinen ravintolabrändi, Taco Bell, tuli Suomeen vuonna 2017 ja on avannut vasta reilut 10 ravintolaa.

– Ensi vuonna avataan paljon uusia ravintoloita. Kysymys enää kuuluu, millä numerolla kaksinumeroinen luku päättyy. Ykkösellä se alkaa, Einola paljastaa.

KFC rekrytoi jo tässä vaiheessa 200 työntekijää, joista osa on ollut koulutuksessa jo kuukausien ajan.

Janne Einola vetää KFC:n toimintaa Suomessa. Kuva: KFC

Isot edut haastavassa markkinassa

KFC on laajalti tunnettu brändi, ja etenkin Yhdysvalloissa ketju on noussut legendaariseen asemaan. Ulottuuhan yrityksen historia jopa 1950-luvun alkuun.

KFC tunnetaan myös Suomessa hyvin, vaikka ensimmäistä ravintolaa ei ole vielä avattukaan. Tästä on luonnollisesti iso hyöty toiminnan alkaessa.

– Se on iso valttikortti. Meidän täytyy keskittyä vain siihen, että lunastamme korkeat odotukset, Einola sanoo.

Korkeat odotukset on toden totta lunastettava, jotta haastavassa markkinassa voi menestyä. Pikaruokamarkkinassa on tietenkin perinteiset pelurit, kuten McDonald’s, Burger, Subway ja Hesburger, ja uudemmat, kasvua tekevät toimijat, kuten Taco Bell ja Friend & Brgrs.

Einola kuitenkin luottaa vahvasti siihen, että KFC ottaa Suomessa ison jalansijan, sillä ketjulla on taskussaan monia valttikortteja. Kenties suurin on tuote itse, sillä Suomessa ei ole toista puhtaasti kanaruokaan keskittyvää pikaruokaravintolaa. Yhtä tärkeä asia on KFC:n ruoanvalmistusmetodi, joka on salainen ja jota ei pysty kopioimaan.

– Kanamme tehdään sellaisella tavalla, että vastaavaa ruokaa ei pysty kotona valmistamaan. Kilpailijoillammekin on kanaruokia, mutta he valmistavat kanansa eri tavalla kuin me. Meillä on edelleen käytössä sama resepti kuin 1950-luvulla, ja lisäksi meillä on omat tietynlaiset laitteet. Näiden avulla saamme uniikin ja tuoreen maun ruokaan.

– Myös kuluttajatrendit sopivat meille, sillä kana on ollut viime vuodet Suomen vähittäiskaupassa kasvavin lihatuote. Valkoinen liha on ympäristöystävällisempi vaihtoehto, ja kuluttajat tietävät tämän.

Ruokaan liittyen KFC erottuu monista muista myös tuoreudellaan. Einola haluaakin, että KFC:n brändi tunnetaan Suomessa nimenomaan tuoreudesta.

– Ruokamme on “freshly made”. Teemme aina ruoat vain tilauksesta, hän painottaa.

Asiakaskokemus keskiössä

Markkinoinnissa KFC erottuu tuomalla esiin muun muassa sosiaalista ruokailua: ketjun tuotteista pystyy kokoamaan erilaisia “snacks-kombinaatioita” esimerkiksi illanistujaisiin, sillä tuotteita on helppo jakaa.

Markkinoinnissa ehkäpä tärkein asia on kuitenkin hyvä asiakaskokemus. Asiakas saattaa olla helppo saada ravintolan sisään ensimmäisen kerran, mutta tavoitteena on tietenkin saada asiakkaat käymään ravintolassa vakituisesti. Siksi KFC on panostanut vahvasti asiakaskokemukseen.

– Ensinnäkin mietimme harkiten liikepaikkoja. Se on yksi tärkeä kriteeri. Ravintoloissa miljöö on mietitty tarkkaan pöytien ja valaisimien sijoittelusta lähtien. Olemme miettineet, miten ja missä tilaukset tehdään. Asiakaskokemusta on pohdittu todella paljon.

Einola uskoo, että Suomessa hyvä asiakaskokemus syntyy vahvasta kokonaisuudesta ja että pienillä asioilla on suuri merkitys. Esimerkiksi väärien tuotteiden laittaminen noutoruokaboksiin voi tehdä asiakaskokemuksesta huonon, ja juuri tästä syystä KFC haluaa panostaa työntekijöidensä osaamiseen.

Hesburger nousi juuri kohun keskiöön, kun ketjun työntekijät kertoivat julkisesti heikoista työskentelyolosuhteistaan. Työntekijät nostivat esiin muun muassa ainaisen kiireen ja suuren paineen. Tällöin ei ole ihme, jos työntekijöille sattuu poikkeuksellisen paljon virheitä.

KFC puolestaan haluaa panostaa hyviin työskentelyolosuhteisiin alusta lähtien ja varmistaa tällä tavalla työntekijöiden hyvinvoinnin, mikä puolestaan vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen.

– Olemme lähteneet alusta lähtien siitä, että olemme ihmisläheinen organisaatio. Ihmiset tekevät eron myymälöissä, he ovat bisneksen tärkein osa. Meillä on kolme viestiä työntekijöille: ole oma itsesi, työpanoksellasi on vaikutus koko ravintolaan ja pidä hauskaa.

– Lisäksi haluamme, että ravintoloiden päälliköillä on tietotaitoa – ei vain ravintolan pyörittämisestä – vaan esimerkiksi myös työehtosopimuksista. Olemme reilu työnantaja ja vastuullinen yritys, Einola päättää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa