Jeshoots / Unsplash
Mainonta

Raportti: Suomalaisille markkinointiosaajille riittää tilausta ulkomailla

24.1.2024 9:29
Mikko Perttunen
Ahkerimmin irtisanotaan kuitenkin sosiaalisen median markkinointiammattilaisia.

Markkinointialaan linkittyville osaajille on kysyntää ulkomailla, selviää HR-alustateknologiaan ja kansainväliseen palkkaukseen erikoistuneen Deelin tuoreesta raportista.

Deelin Global Hiring Report -raportin mukaan suosituimmat työnimikkeet, joihin suomalaisia palkattiin, olivat data-analyytikko, ohjelmistoinsinööri ja -kehittäjä, UI/UX designer ja markkinointipäällikkö.

Eniten suomalaisia palkattiin yrityksiin, jotka sijaitsevat Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa tai Ruotsissa.

Vaikka suomalaisia vietiin ulkomaille, suomalaisyritykset suosivat edelleen palkkaamista kotimaasta. Muista maista suomalaiset palkkasivat eniten Georgiasta, Alankomaista, Yhdysvalloista tai Isosta-Britanniasta. Yksi eniten kasvaneista markkinoista oli mainittujen maiden lisäksi Armenia.

Suosituimmat suomalaisyritysten rekrytoimat työnimikkeet olivat ohjelmistoinsinööri ja -kehittäjä, liiketoiminnan kehittäjä, myyntipäällikkö ja designer.

Vanheneva Suomi tarvitsee osaajia, eikä meiltä löydy kotimarkkinoilta tarpeeksi tekijöitä.
MAINOS

– Jo viime vuoden raportissa näimme, että Ruotsi ja Viro olivat kolmen eniten kansainvälisiä osaajia palkkaavien maiden joukossa Euroopassa, ja Suomi jäi näistä kauas jälkeen. Näyttäisi siltä, että sama trendi jatkuu. Tämä on huolestuttavaa, sillä vanheneva Suomi tarvitsee osaajia, eikä meiltä löydy kotimarkkinoilta tarpeeksi tekijöitä edes tämänhetkiseen taloustilanteeseen – saatikka, jos yritykset haluavat kasvaa.. Keski-Aasian Armenian ja Georgian suosion selittää siellä asuva osaava IT-työvoima, Deelin Suomen myyntijohtaja Erkko Puranen kertoo.

Irtisanomisten määrä tippui huomattavasti vuoden takaisesta. Deelin mukaan tämä on todennäköisesti jatkuva trendi vuodelle 2024. Suurin irtisanomisten määrän kasvu osui kuitenkin markkinointialalle, sillä työnimikkeet, joissa irtisanomisten määrä globaalisti nousi kaikkein eniten, olivat sosiaalisen median päällikkö ja vaikuttajamarkkinoinnin päällikkö.

Global Hiring Report -raportin data pohjautuu tietoon yli 300 000 työntekijän työsopimuksista ja palkkauksesta 160 eri maasta sekä yli puoleen miljoonaan kolmannen osapuolen datapisteeseen.