Kuva: Canva Pty Ltd.
Media

Raportti: Mainosrahoitteinen suoratoisto kasvaa Suomessa voimakkaasti, mutta olemme edelleen muita Pohjoismaita jäljessä

14.5.2025 12:09
Mikko Perttunen
Viime vuoden vastaavaan aikaan nähden kasvua on yli 65 prosenttia.

Mainosrahoitteiset suoratoistopalvelut vahvistavat asemaansa Suomessa. Mediavisionin tuoreimman Nordic TV & Streaming -analyysin mukaan 15 prosenttia suomalaisista kotitalouksista tilaa vähintään yhtä maksullista mainosrahoitteista suoratoistopalvelua eli hybrid video on demandia (HVOD).

Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna kasvua on yli 65 prosenttia.

MAINOS

Suomessa ollaan silti perässä muita Pohjoismaita. Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa yli 25 prosenttia kotitalouksista tilaa tällä hetkellä vähintään yhtä HVOD-palvelua.

– Suomen alhainen HVOD-penetraatio johtuu pitkälti kahdesta tekijästä — mainosrahoitteisten palveluiden heikommasta saatavuudesta sekä yleisesti vähäisemmästä suoratoistopalveluiden käytöstä, Mediavisionin vanhempi analyytikko Fredrik Liljeqvist kertoo tiedotteessa.

Vaikka HVOD-tilausten määrä on Suomessa kasvussa, maksullisten suoratoistopalveluiden tilaaminen on pysynyt vakaana kuluneen vuoden aikana. Muissa Pohjoismaissa maksullisten suoratoistopalveluiden kokonaismäärä sen sijaan kasvaa tasaisesti, pääosin hybridimallien ja mainosrahoitteisten vaihtoehtojen vauhdittamana.

– Viime vuosina Suomi on alkanut jäädä jälkeen Pohjoismaisista naapureistaan suoratoiston käytössä. Mutta viimeaikainen mainosrahoitteisten palvelujen kasvu viittaa käyttämättömään potentiaaliin — mikä voi tarkoittaa, että Suomen markkina on laajentumassa, Liljeqvist arvioi.

MAINOS