Ilmiöt

Rainbow Watch Finland 2021 herättelee yrityksiä pride-kuukautena – markkinoinnin vaikuttavuuden tutkija loi listan brändeistä, jotka nostavat HLBT-teemaa esiin

Monet brändit voisivat tehdä jotain vaikuttavampaa kuin vain vaihtaa logon väriä, sanoo Antti Vassinen.
Kuva:
Unsplash/Stavrialena Gontzou
Rainbow Watch Finland 2021 herättelee yrityksiä pride-kuukautena – markkinoinnin vaikuttavuuden tutkija loi listan brändeistä, jotka nostavat HLBT-teemaa esiin

Antti Vassinen on markkinoinnin vaikuttavuuden tutkija, joka loi omalle verkkosivulleen Rainbow Watch Finland 2021 -listan, jossa nostetaan esiin pride-kuukauden ympärillä HLBT-teemasta viestiviä brändejä.

Vassinen kertoo, että häntä kiinnostaa teema ilmiönä osana vastuullista markkinointia, mutta samaan aikaan hän haluaa herätellä brändejä. Hän haluaa nostaa esiin esimerkkejä aidoista teoista ja onnistuneesta vastuullisuusviestinnästä.

Listassa on mainittu HLBT-teeman esiin nostavan brändin nimen lisäksi myös se, onko kyseinen brändi Helsinki Pride -tapahtuman virallinen yhteistyökumppani. Lisäksi joidenkin brändien kohdalla on tuotu esiin myös johtoportaan mahdolliset kannanotot asian puolesta sekä esimerkkitapauksia teemaan liittyvistä konkreettisista teoista.

Listalta löytyy muun muassa nämä brändit.

Ilmiönä Vassista kiinnostaa etenkin se, mitä kaikkea brändit tekevät logojen ja lippujen lisäksi.

– Esimerkiksi yrityksen logon vaihtaminen sateenkaariväreihin on silmiin pistävä asia, mutta löytyykö kaikilta brändeiltä tekoja sanojen tueksi? Mielestäni monet brändit voisivat tehdä jotain vaikuttavampaa kuin vain vaihtaa logon väriä, Vassinen kertoo.

Konkreettisia tekoja voi tehdä monella tavalla. Vassinen nostaa esimerkiksi sukupuolivähemmistöihin kuuluvan työntekijän, joka siirretään työskentelemään toiseen maahan. Joskus kohdemaa voi olla sellainen, jossa saman sukupuolisia parisuhteita ei hyväksytä, joten tässä tilanteessa työnantaja voi tehdä konkreettisesti jotain auttaakseen tilannetta.


Vassinen toivoo, että etenkin isommat yritykset kantaisivat vastuuta esimerkillään.

–  Isoimmat yritykset kantavat suurimman vetovastuun. Isoimmista, kansainvälisistä yrityksistä ja heidän resursseistaan saa vipuvoimaa.

Vassinen on kerännyt listan yhteyteen myös meemejä yritysten HLBT-teemaan liittyvästä markkinoinnista.

Aluksi Vassisen listalle pääsi Helsinki Priden yhteistyökumppanit, kuten Alko, Karhu (olutbrändi), Elisa ja Ikea, mutta sen jälkeen mukaan pääsi myös muut brändit, jotka ovat tuoneet asiaa esiin viestinnässään.


Vassinen toivoo, että lista kasvaisi vielä merkittävästi, sillä Suomessakin riittää paljon tekemistä vastuullisen markkinoinnin suhteen.

– Moni yritys tekee paljon arvokasta työtä sisäisesti, mutta unohtaa viestiä siitä asiakkaille ja sidosryhmille muuten kuin ohuella vastuullisuushöpinällä.

Listan tarkoituksena ei ole syyllistää ketään, vaan jakaa tietoa ja oppeja. Vain sen myötä yhä useammat brändit voivat edistää tasa-arvoa ja sitä kautta koko yhteiskuntaa.

– Tarkoituksenani ei ole nolata ketään. Haluan tarjota esimerkkejä siitä, mitä konkreettiset teot ja niistä kertominen voi olla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa