Promoted
Toimistot

PR-toimisto Promotedin asiakkaat eivät maksa turhasta, sillä yritys laskuttaa vain tuloksista – “Se on reilua ja raakaa”

17.2.2022 8:45
Toni Rajamäki
Palkkiomalli on herättänyt asiakkaissa suurta kiinnostusta, sanoo Jari Peltola.

Usein kovassa kilpailutilanteessa menestyvät ne yritykset, jotka tarjoavat suurta arvoa asiakkailleen. Yleensä arvon luominen vaatii jotain uutta, jotain erilaista – jotain, jota muut eivät pysty tarjoamaan.

Tämä oli PR-toimisto Promotedin ajatus, kun yrityksen perustaja Jari Peltola kehitti palvelun vuonna 2018. Piti keksiä jokin asia, joka erottaa toimiston kilpailijoista ja josta asiakkaat pitävät.

Siitä kehittyi palkkiomalli, jossa asiakkaat maksavat vain tuloksista. Jos asiakas saa Promotedin avulla ansaittua mediaa, asiakas maksaa siitä. Jos mediaosumia ei tule, asiakas ei maksa mitään.

– Joillain toimistoilla on käsitykseni mukaan tulospalkkiomaisia elementtejä, mutta meillä sopimus perustuu täysin tulospalkkioon. Halusimme muuttaa mallia ja tehdä työtä omalla riskillä. Se on reilua ja raakaa, Peltola sanoo.

Malli on toiminut jo vuosien ajan, ja asiakkaissa se on herättänyt laajalti kiinnostusta – tietenkin.

– Asiakas ei voi hävitä tässä mallissa. Siinä ei makseta turhasta, ainoastaan arvosta, joten tämä on herättänyt paljon kiinnostusta.

Asiakas ei voi hävitä tässä mallissa. Siinä ei makseta turhasta, ainoastaan arvosta.

Malli ei ole kuitenkaan ongelmaton, sillä mediaosumia ei anna synny. Se on selviö, vaikka PR:ää tehtäisiinkin laadukkaasti.

– Ei ole mitenkään harvinaista, ettei osumia synny, mutta usein siinä onnistumme. Tämä osoittaa, että tässä mallissa on aito riski meidän näkökulmasta. Huomaamme helposti, jos olemme tehneet huonoa työtä, Peltola sanoo.

– Ja joskus vaan medioilla on kädet täynnä, jolloin asiakkaamme juttua ei koeta sillä hetkellä tärkeimmäksi. Esimerkiksi tällaisena aikana, jolloin mediat täyttyvät koronan ja Ukrainan-kriisin kaltaisista asioista, osumien saaminen voi olla vaikeaa.

Promotedilla juuri aloittanut neuvonantaja, pitkän linjan toimittaja Tapio Honkamaa muistuttaa, että osumien saaminen on jo pelkästään media-alan murroksen takia haastavampaa kuin ennen. Mediatalot ovat muuttuneet 2000-luvulla rajusti, ja etenkin maakunta- ja paikallismediat ovat vähentäneet toimittajien määrää merkittävästi. Siksi mediatalot joutuvat priorisoida sisältöjä ja karrikoidusti sanottuna valita vain kirsikat kakun päällä.

– Medioihin tulee viestejä sieltä sun täältä, ja pienentyneissä toimituksissa täytyy miettiä entistä tarkemmin, millaista sisältöä lukijat haluavat. Tämä on se pullonkaula, joka meidän pitää osata ratkoa, jotta mallimme on toimiva, Honkamaa kertoo.

Promoted tekee tulospalkkiomallin ohella myös perinteisempiä sopimuksia, joissa kiinteästä hinnasta sovitaan etukäteen. Valtaosa liikevaihdosta tulee kuitenkin tulospalkkiomallin kautta.

– Kaikessa tulospalkkiomalli ei toimi, koska PR on iso kokonaisuus, johon kuuluu esimerkiksi kriisiviestintää, mediasuunnitelmien tekoa, konsultaatiota ja paljon muuta, Peltola avaa.

Tapio Honkamaa.

Vahva osaaminen elinehtona

Promotedin menestymisen kannalta olennaisinta on rautainen osaaminen. Keskinkertaisuus ei yksinkertaisesti riitä, kun uhkana on runsas joukko projekteja, joista toimisto ei saa pennin penniäkään.

Promotedin toiminnan lähtökohtana on etenkin se, että toimisto haluaa palvella toimittajia niin hyvin kuin mahdollista. Sekä Peltola että Honkamaa tietävät siitä asiasta vähintäänkin kohtuullisesti, sillä kumpikin heistä – kuten kaikki muutkin toimiston kanssa yhteistyötä tekevät – ovat tehneet pitkän uran toimittajina.

Peltola on työskennellyt muun muassa Kauppalehdessa Brysselin-kirjeenvaihtajana ja uutispäällikkönä. Honkamaa puolestaan on toiminut muun muassa Taloussanomien uutispäällikkönä, Kauppalehden toimituspäällikkönä ja Länsi-Savon päätoimittajana.

– Haluamme olla Suomen parhaita siinä, kuinka ymmärrämme toimittajia ja kuinka palvelemme heitä. Lätkätermein sanottuna haluamme syöttää heille juttuaiheita lapaan, Peltola kiteyttää.

Haluamme olla Suomen parhaita siinä, kuinka ymmärrämme toimittajia ja kuinka palvelemme heitä.

Tällöin olennaista on tietenkin asiakkaiden tunteminen ja oikeiden näkökulmien löytäminen, jotta mediaa kiinnostavia aiheita saadaan tehtyä.

– Yrittäjät usein katsovat aiheita omista lähtökohdistaan, esimerkiksi siitä, miten firmaa kasvatetaan, mutta meidän tehtävänä on löytää yhteiskunnallisesti kiinnostavia näkökulmia. Yleensä mediaa kiinnostaa esimerkiksi paikallisesti tärkeät teemat, Honkamaa selvittää.

– Siksi meidän on perehdyttävä asiakkaisiimme täydellisesti, jotta löydämme oikeat kulmat. Me luomme nollasta näkemyksiä ja teemoja, jotka kiinnostavat mediaa. Niihin etsimme sitten konkreettiset kärjet. Vain tällä tavalla luodaan uutisarvoa, Peltola lisää.

Tilaa MarkkinointiUutisten uutiskirje tästä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)