Brändit

Poikkeukselliset panostukset markkinointiin tekivät Beelystä Suomen autoalan nopeimman kasvajan – leasing-brändillä on etenkin yksi iso ero kilpailijoihin nähden

Beelyn liikevaihto kasvoi parissa vuodessa moninkertaisesti.
Kuva:
Beely
Poikkeukselliset panostukset markkinointiin tekivät Beelystä Suomen autoalan nopeimman kasvajan – leasing-brändillä on etenkin yksi iso ero kilpailijoihin nähden

Joko olet kuullut Beelystä? Todennäköisesti olet, sillä kyseessä on Suomen autokaupan tuore sensaatio, jolla on myös Suomen autoalan nopeimman kasvajan titteli.

Beely tarjoaa autoja leasing-periaatteella, mutta palvelusta on tehty normaalia houkuttelevampi: asiakkaan tarvitsee sitoutua sopimukseen vain minimissään vuodeksi, auton voi hankkia ilman käsirahaa, kuukausimaksuun sisältyy täydellinen ylläpito ja asiakas voi lunastaa auton itselleen koska tahansa tai palauttaa sen ilman kuluja, joten asiakkaan ei tarvitse huolehtia auton arvon laskemisesta.

Vuonna 2019 perustetun yrityksen konsepti on tietenkin vahva, mutta se ei yksinään riitä tällaiseen kasvuun. Menestyksen taustalla on etenkin filosofia, jonka mukaan markkinointiin panostetaan paljon – sekä taloudellisesti että ajallisesti. Tämä on johtanut täysin uudenlaiseen markkinointiin suomalaisessa autokaupassa.

Beelyn markkinointijohtaja Jonna Hiltunen painottaa, että suomalaisen autokaupan nouseva tähtipeluri on toiminut täysin eri tavalla kuin muut.

– Markkinoinnilla on ollut poikkeuksellisen iso rooli meidän liiketoiminnassa. Brändin rakentaminen on ollut yhtä merkittävässä roolissa kuin koko liiketoiminnan rakentaminen. Meillä on isot markkinointipanostukset, ja se linja on tietenkin tehty tietoisesti heti alussa, Hiltunen kertoo.

Jonna Hiltunen on tehnyt Beelystä paljon puhetta herättävän brändin. (Kuva: Beely)

Markkinointiin kannattaa panostaa jatkossakin, sillä yrityksen liikevaihto 13-kertaistui viime vuonna ja oli noin 1,5 miljoonaa euroa. Myytyjen palveluiden arvo oli lähes 17 miljoonaa euroa. Syynä menestykseen on etenkin se, että Beely on onnistunut tavoittamaan markkinoinnillaan naiset. Siinä syntyy isoin eri kilpailijoihin.

– Puolet meidän asiakkaista on naisia, ja se on poikkeuksellinen luku autoalalla. Naiset ovat kokeneet auton ostamisen olevan heille haaste, mutta meidän kautta asia on tehty helpoksi.

Beelyssä myös tiedetään, että Suomessa on tarjolla vielä isot markkinat, sillä leasingin suosio ei ole räjähtänyt käsiin. Kasvua tapahtuu kuitenkin koko ajan.

– Ruotsissa ja Norjassa lähes puolet autoista on leasing-autoja. Suomessa osuus on reilusti alle 10 prosenttia, joten potentiaalia on paljon. Tämän vuoden tavoitteenamme on kolminkertaistaa viime vuoden myyntimme, ja tällä hetkellä olemme aikataulussa.

Brändi haluaa olla rohkea

Beelylle tärkeintä brändin rakentamisessa on ollut erottuminen muista. Brändistä on haluttu tehdä puheenaihe niin hyvässä kuin pahassa. Rohkeus lienee paras adjektiivi kuvaamaan Beelyä.

Yrityksen rohkeuden osoittaa hyvin esimerkiksi Helsingin Sanomien etusivulla olleet sarjakuvamainokset, joissa on näkynyt Donald Trump ja käytetty raamattuun viittaavia termejä.

– Aiheet tietenkin herättävät tietyissä ryhmissä puhetta, mutta haluamme olla puheenaiheena niin hyvässä kuin pahassa. Jos ei tee mitään tuollaista, ei voi olla ihmisten huulilla, Hiltunen sanoo.

Mistä tällainen rohkeus sitten juontaa juurensa? Miksi Beely uskaltaa uida vastavirtaan?

– Kaikki lähtee meidän yrityskulttuurista. Meistä jokainen – omistajista lähtien – seisoo tämän rohkean linjan takana. Se on tärkein syy. Suunnitelmat ovat joskus niin rohkeita, että joudun välillä jopa jarruttamaan toimitusjohtajamme ja myyntijohtajamme ideoita, Hiltunen naurahtaa.

Hiltunen haluaa korostaa myös Beelyn yhteistyökumppanin, markkinointitoimisto Ivalo Creative Agencyn roolia.

– Heille kuuluu iso kiitos. Olemme löytäneet heistä kumppanin, joka ajattelee samalla tavalla kuin me. Heiltä tulee rohkeita ideoita, kuten muun muassa nämä sarjakuvat.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa