Erik Mclean / Unsplash
Mainonta

Peluuri: Rahapelien markkinoinnin vapauttamiseen liittyy suuria ongelmia

5.2.2024 12:16
Mikko Perttunen
Useissa Euroopan maissa rahapelien markkinointia on pyritty vähentämään tai jopa kieltämään täysin.

Mikäli hallitusohjelman linjaus rahapelimarkkinoiden uudistuksesta toteutuu, Suomi siirtyy rahapelaamisessa lisenssijärjestelmään viimeistään vuoden 2026 alusta alkaen.

Lisenssijärjestelmään siirtyisivät netissä pelattavat kasinopelit ja raha-automaattipelit sekä urheiluvedonlyönti. Rahapelaamisen sosiaalisia, taloudellisia ja terveydellisiä haittoja ehkäisevässä Peluurissa ollaan huolestuneita siitä, että uudistuksen myötä kaikkein eniten haittoja ja riippuvuutta aiheuttavien pelimuotojen markkinointi vapautuu Suomessa. Kasino- ja raha-automaattipelien markkinointi on tällä hetkellä kokonaan kiellettyä muualla kuin erityisissä pelisaleissa ja kasinoilla.

– Nämä rahapelimuodot aiheuttavat eniten riippuvuutta ja rahapelihaittoja. Tutkimusten perusteella tiedämme, että rahapelimarkkinointi vaikuttaa ihmisten asenteisiin, lisää pelaamista ja riskinottoa. Nyt meillä onkin edessämme aito riski siitä, että ongelmallinen rahapelaaminen lisääntyy entisestään. Jo tällä hetkellä yli 900 000 suomalaista kärsii siitä joko pelaajana tai pelaajan läheisenä, Peluurin yksikön päällikkö Inka Silvennoinen sanoo tiedotteessa.

"Eniten markkinointi vaikuttaa haavoittuvassa asemassa oleviin."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Peluurin tiedotteessa kerrotaan, että jos rahapelimarkkinointi vapautuu nykyisestä, kulkee Suomi asiassa eurooppalaiseen vastavirtaan. Useissa Euroopan lisenssimaissa mainontaa ja markkinointia on pyritty viime vuosina vähentämään tai jopa kieltämään se täysin. Rahapelien markkinointi kiellettiin viimeksi Belgiassa, ja markkinointikielto on ollut jo pidempään voimassa Italiassa. Esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa markkinointia säädellään erittäin tiukasti.

– Eniten markkinointi vaikuttaa haavoittuvassa asemassa oleviin eli lapsiin, nuoriin ja jo ongelmallisesti pelaaviin. Etenkin urheilutapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi altistaa lapsia ja nuoria rahapelaamiselle. Ongelmallisesti pelaaville ja heidän läheisilleen peliyhtiöiden aggressiivinen markkinointi merkitsee jatkuvaa stressiä ja uhkaa pelaamiseen retkahtamisesta, Silvennoinen toteaa.

Silvennoisen mielestä Suomessa pitäisi olla tavoitteena rahapelien markkinoinnin täyskielto.

– Tehokkain tapa vähentää rahapelihaittoja on rajoittaa rahapelien saatavuutta ja näkyvyyttä. Vähintään mainontaa tulisi säännellä tiukasti. Hyvä vertailukohta on tupakka, jonka näkyvyyttä ja saatavuutta on määrätietoisesti rajoitettu, ja siten saatu tupakointi selvään laskuun, Silvennoinen jatkaa.