Ilmiöt

Paola Suhosen kommentti suututti somevaikuttajat – vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija Perttu Jussila: “Onttoa moraaliposeeraamista”

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat ihmetelleet Ivana Helsingin perustajan Paola Suhosen ulostuloa.
Kuva:
OCMG Nordic
Paola Suhosen kommentti suututti somevaikuttajat – vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija Perttu Jussila: “Onttoa moraaliposeeraamista”

Vaatebrändi Ivana Helsinki yllätti alkuviikosta ja kertoi lopettavansa sosiaalisen median kanavansa kokonaan, koska yrityksen perustaja, huippusuunnittelija Paola Suhonen ei pysty enää allekirjoittamaan somemaailman arvoja.

Samalla Suhonen on antanut kritiikkiä somevaikuttajille.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen kertoi Ylen haastattelussa.

Suomalaisvaikuttajat ovat ihmetelleet Suhosen ulostuloa: muun muassa somevaikuttaja Jenni Rotonen jakoi Instagram-tarinassaan kuvan, jossa hän sanoo Suhosella ja Ivana Helsingillä olevan peiliin katsomisen paikka.

Vaikuttajamarkkinointitoimisto OCMG Nordicin vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija Perttu Jussila kirjoitti OCMG:n verkkosivuille kannanoton, jonka otsikko kuuluu “Paola Suhosen kannanotto vaikuttajamarkkinoinnista on onttoa moraaliposeeraamista”. Jussilan tietojen mukaan Ivana Helsinki on muun muassa kieltäytynyt maksamasta vaikuttajille palkkiota.

– Vaikuttajien kertoman mukaan yritys on kategorisesti kieltäytynyt maksamasta yhteistöistä palkkiota, mutta ollut silti innokas hyödyntämään heidän osaamistaan ja näkyvyyttään. Kokemuksiaan ovat kertoneet mm. Jenni Rotonen, Emmi Nuorgam, Eino Nurmisto ja Elsa Heiko, Jussila kirjoittaa.

Jussila uskoo, että Suhonen ei ole ymmärtänyt todellisuudessa sitä, mitä ammattimainen vaikuttajamarkkinointi on.

– Monilla on edelleen hyvin virheellinen käsitys siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja mihin se perustuu. Jos arvata täytyisi juuri tämä on osasyy Ivana Helsingin päätökseen. Vaikuttajamarkkinointi ei ole se mainonnan muoto, jolla haetaan mahdollisimman laaja peitto. Vaikuttajamarkkinointi perustuu brändien yhteensopivuuteen, luottamukseen ja tarinoihin. Suuri seuraajamäärä on tietysti houkutteleva, mutta olennaisempaa on se, keitä vaikuttajan yleisöön kuuluu, Jussila sanoo.

MarkkinointiUutiset sai Suhosen kiinni ja kysyi, miten hän vastaa syytöksiin. Suhonen painottaa, että Ylen esiin nostamalla kommentilla hän tarkoitti, että vaikuttajakenttä on hyvin saturoinut ja sinne mahtuu monentasoista yrittäjää. Tarkoituksena ei ollut lynkata koko vaikuttajamarkkinoinnin kenttää.

Suhonen myös painottaa, ettei Ivana Helsinki ole koskaan kieltäytynyt maksamasta yhteistyöstä sovittua hintaa.

– Palkkio ei ole jäänyt kertaakaan maksamatta. Jos joskus vaikuttajalta on jäänyt jokin tuote saamatta, niin se johtuu täysin inhimillisestä virheestä. Minulla on tärkeää, että yhteistyön budjetilliset raamit sovitaan aina ennakkoon, Suhonen kertoo.

Lue Jussilan koko kirjoitus täältä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa