Moontalk
Digitaalisuus

Oululainen Moontalk loi asiakaskontaktointiin uniikin työkalun, jonka avulla yritys aikoo laajentua ulkomaille

15.2.2022 11:25
Toni Rajamäki
Moontalk sanoo disruptoivansa asiakaskontaktointia uudella työkalullaan.

Yritysten mobiilivaihde- ja digitaalisia viestintäratkaisuja kehittävä ja tarjoava oululaisyritys Moontalk Oy ravistelee asiakaskontaktointia kehittämällään teknologialla, ja sen myötä yritys haluaa laajentua Suomesta kansainvälisille vesille.

Moontalk on luonut Moontalk Out -nimisen työkalun, jolla organisaatiot voivat toteuttaa, seurata ja mitata asiakaskontaktointia ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Työkalu tarjoaa täyden integraation yrityksen muihin tietojärjestelmiin, kuten CRM:ään eli asiakashallintajärjestelmään.

Moontalkin toimitusjohtaja Jussi Patopuron mukaan vastaavanlaista työkalua ei ole kehitetty muualla, vaikka tarve on löytynyt, sillä asiakaskontaktointi puhelimitse on usein vahvasti sidoksissa tiettyyn aikaan ja paikkaan.

Patopuro painottaa, että Moontalk Outin tärkeimpänä ominaisuutena on sen automatisointikyky, jolla helpotetaan asiakasyritysten ja heidän asiakkaiden elämää.

– Tällä työkalulla manuaalisen työn määrä vähenee selvästi, koska esimerkiksi asiakastietoja ei tarvitse kaivaa itse esiin, Patopuro kertoo.

Palvelu on siis tarkoitettu etenkin niille yrityksille, jotka tekevät yrityksestä ulospäin suuntautuvia soittotehtäviä. Esimerkiksi kylmäsoittoja tekevät myyjät voivat saada työkalusta todella ison hyödyn, kun prosesseja on automatisoitu.

Yksinkertaisuudessaan Moontalk Out muun muassa prosessoi asiakasdataa, luo soittotehtäviä ja raportoi kontaktoinnista. Tällöin esimerkiksi kylmäsoittoja tekevä myyjä saa automaattisesti oikeat soittotehtävät nenänsä eteen ilman, että myyjän tarvitsisi kaivaa tietoja tietojärjestelmästä manuaalisesti.

Automatisointi tarkoittaa asiakkaille lopulta parempaa asiakaspalvelua ja -tarjouksia, kun tieto on aiempaa laadukkaampaa ja se liikkuu nopeammin ja automaattisesti.

– Lisäksi tällä helpotetaan ja nopeutetaan sisäistä viestintää. Jos esimerkiksi minulta kysytään kysymys, johon vastauksen tietää vain talousjohtajamme, ohjaan kysyjän talousjohtajan puheille, ja heti kun he ovat hoitaneet asian puhelimessa, minä saan automaattisesti tiedon siitä, että homma on hoidettu, Patopuro avaa esimerkin kautta.

Tavoitteena ulkomaat

Moontalk lähtee uuden työkalunsa siivittämänä hakemaan kasvua ulkomailta – todennäköisesti jo tämän vuoden aikana. Suomessa yrityksellä on jo vahva jalansija, sillä asiakkaita löytyy yli tuhat. Asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa Kamux, Renta, Saka, Vesivek, Rinta-Joupin Autoliike ja Rakennusyhtiö Lehto.

Osana kansainvälistymistä yritys muutti brändiään ja vaihtoi nimensä Mustalinjasta Moontalkiksi. Ensimmäisessä vaiheessa Moontalk aikoo laajentua Ruotsiin.

– Ruotsi tulee ensimmäisenä ja sieltä saamme kokemuksia, jotka auttavat muihin Pohjoismaihin leviämisessä. Pohjoismaissa aiomme operoida omalla brändillä, Patopuro kertoo.

Myös muut markkinat ovat tähtäimessä.

– Pohjoismaiden ulkopuolella aiomme todennäköisesti lisensioida työkalun teleoperaattoreille, hän jatkaa.

Suomessa yrityksen kasvu on ollut vauhdikasta sen jälkeen, kun Moontalk alkoi keskittyä operaattorialan SaaS-palveluihin. Alun perin yritys toi maahan Apple-tuotteita, mutta myöhemmin mukaan tuli ict-toiminta, joka muuttui lopulta ydintekemiseksi.

Kuluvan, huhtikuussa päättyvän tilikauden liikevaihto on odotusten mukaan noin 7,5 miljoonaa euroa. Jatkossa yritys hamuaa kasvua 70-100 prosenttia vuodessa. Ainakin mahdollisuudet ovat hyvät, sillä potentiaalinen asiakaskunta on valtava.

– Käytännössä kaikki kaupan ja palvelualan toimijat voivat olla asiakkaitamme – aina verkkokaupoista hautausurakoitsijoihin, Patopuro kiteyttää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)