Brändit

Onlyfansin toimitusjohtaja avasi ristiriitaisen brändin menestyksen taustoja Slushissa: “Haluamme kuulla kriittisiä mielipiteitä”

Toimitusjohtaja Amrapali Ganin mukaan eroottisesta sisällöstään tunnettu Onlyfans ymmärretään usein väärin.
Kuva:
Slush/Tanu Kallio
Onlyfansin toimitusjohtaja avasi ristiriitaisen brändin menestyksen taustoja Slushissa: “Haluamme kuulla kriittisiä mielipiteitä”

Striimauspalvelu Onlyfansin suosio on kasvanut vauhdilla. Vuosien 2019 ja 2020 aikana sovelluksen käyttäjämäärä nousi 13,5 miljoonasta yli 82 miljoonaan, ja tänä päivänä käyttäjiä on jo yli sata miljoonaa. Sisällöntuottajia puolestaan on yli kolme miljoonaa.

Onlyfansin ideana on, että käyttäjät maksavat jokaisesta kanavatilauksestaan kyseisen kanavan sisällöntuottajalle, jotka striimaavat mitä haluavat. Yleisen ajatuksen mukaan Onlyfansista löytyy vain eroottista sisältöä, ja tästä syystä brändi on saanut hyvin kontroversiaalin maineen. 

Onlyfansin toimitusjohtaja Amrapali Gan (kuvassa keskellä) avasi yrityksen menestystekijöitä torstaina Suomessa Slushissa ja kertoi, että Onlyfans-brändi ymmärretään usein väärin, sillä palvelussa on paljon muutakin kuin erotiikkasisältöä.

– Haluamme korjata väärinymmärryksen. Kyllä, meidän kanavalla on aikúisviihdettä, mutta meillä on myös urheilijoita, kokkeja ja koomikkoja, jotka tekevät sisältöä omalta alaltaan, Gan antoi pari esimerkkiä.

Harhaluulot eivät ole kuitenkaan vahingoittaneet bisnestä. Onlyfans on kasvanut vauhdilla, ja Galin mukaan kasvu on edelleen yhtä kovaa kuin pandemia-aikana, vaikka ihmisillä on taas muutakin tekemistä kuin tuijottaa puhelimen ruutua.

Mihin Onlyfansin menestys sitten perustuu? Toimitusjohtajan mukaan kaikki kiteytyy ajattelumalliin, jonka mukaan sisällöntuottajat johtavat yritystä. Se tarkoittaa, että sisällöntuottajien mielipiteitä kuunnellaan ja käytetään hyväksi päätöksenteossa.

Yksi hyvä osoitus sisällöntuottajien kuuntelemisesta nähtiin viime vuonna, kun Onlyfans teki radikaalin ratkaisun ja kielsi eroottisen sisällön alustallaan johtuen finanssipuolen kumppaniensa painostuksesta. Sisällöntuottajat nousivat päätöksen jälkeen vastarintaan, ja Onlyfans teki nopeasti u-käännöksen: brändi istui neuvottelupöytään kumppaniensa kanssa, pääsi asiasta sopuun ja linjasi, että eroottisen sisällön jakaminen on sallittua jatkossakin.

– Se näytti sisällöntuottajiemme voiman. Siitä tuli viikon isoin uutinen globaalisti, ja päätöksemme osoittaa, mitä yhteisön kuuntelemisesta voi seurata. Pystyimme peruuttamaan päätöksen antamalla vallan sisällöntuottajille. 

Gan painottaa, että kuuntelemisessa halutaan keskittyä myös sisältä tai ulkoa päin tulevaan negatiiviseen palautteeseen, koska niistä voi oppia paljon.

– Haluamme kuulla kriittisiä mielipiteitä ja harhaluuloja. Se on tärkeä asia meille. 

Kuuntelemisen kautta kehitetään koko liiketoimintaa, mutta yhtenä tärkeänä motiivina on tehdä brändin tärkeimmän voimavaran, sisällöntuottajien, työstä turvallista.

– Keräämme tietoa pitääksemme heidät turvassa, investoimme vahvasti ihmisten tukemiseen ja selvitämme koko ajan, mitä voisimme tehdä paremmin turvallisuuden suhteen, Gan alleviivasi.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa