
Kaupan liiton kyselyn mukaan jo 40 prosenttia Suomessa asuvista on joutunut todistamaan erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa muiden asiakkaiden häiriköintiä.
Asiakkaiden havainnot toisten asiakkaiden häiriköinnistä ovat jonkin verran vähentyneet vuodesta 2022, mutta ovat edelleen huonommalla tolalla kuin vuonna 2017. Eniten häiriötilanteita kohdataan juuri kaupassa, ja valtaosa häiriköinnistä kohdistuu henkilökuntaan.
Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistyi joulukuun alussa. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Erityistä huolta liitot kantavat nuorten työntekijöiden kohtaamasta häirinnästä.
Kampanjan viesti on, että kaupan alan työntekijöiden tulee saada tehdä työtään ilman uhkailua, epäasiallista kohtelua tai muuta häiritsevää käytöstä. Kampanjalla pyritään myös muistuttamaan asiakkaita siitä, että asiakaspalvelijakin on aina ihminen – jonkun lapsi, puoliso, ystävä, läheinen.
– Kohteliaisuus ja kunnioittava käytös asiakaspalvelijoita kohtaan kiireessäkin auttavat luomaan hyvää henkeä hektiseen kauteen. Ostoksille kannattaa lähteä ennen kaikkea joulumielen kanssa, Kaupan liiton työmarkkina-asiantuntija Anniina Ulvila muistuttaa tiedotteessa.
Tiedotteessa muistutetaan, että häirintäkokemukset ovat omiaan heikentämään työmotivaatiota ja intoa jäädä asiakaspalvelualalle. Epäasiallisuuksien kohtaaminen voi myös vaikuttaa merkittävästi ammatillisen itsetunnon kehittymiseen uran varhaisessa vaiheessa, millä voi olla vakavia vaikutuksia pitkälle työuraan.
Kaupan liiton ja PAMin kampanja näkyy muun muassa sosiaalisessa mediassa sekä myymälöissä painottuen ajanjaksolle 1.–14. joulukuuta.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä