Marketing Finland/Slova Tech
Ilmiöt

“Olemme luoneet materiaalia kertoaksemme totuuden” – Näin ukrainalaiset mainos- ja PR-toimistot työskentelevät sodan keskellä

23.3.2022 13:35
Toni Rajamäki
Ukrainalaiset toimistot ovat vahvasti mukana puolustamassa maataan.

Ukrainassa käytävässä sodassa merkittävässä osassa on myös informaatiosota. Venäjä suoltaa propagandaansa kaikissa kanavissa ja muuntelee totuutta.

Ukrainassa ja lännessä ylipäätään on tehty runsaasti toimia, joilla venäläisille tuodaan riippumatonta, oikeaa tietoa sodasta, jota Venäjän hallinto kutsuu “sotilaalliseksi erikoisoperaatioksi. Esimerkiksi Suomessa jotkin mediatalot ovat alkaneet julkaista Ukraina-uutisiaan venäjän kielellä.

Venäjän manipulotointiin on pyritty tarttumaan vahvasti etenkin Ukrainassa, missä paikalliset mainos- ja PR-toimistot ovat ryhtyneet toimiin vedotakseen kansainvälisiin kumppaneihin ja levittääkseen Ukrainalle tärkeitä viestejä. Paikallisten toimistojen työnkuva on siis muuttunut muutamassa viikossa lähes kokonaan.

Ukrainalainen PR-toimisto Slova Tech toimitti maan toimistojen työskentelystä tilannekatsauksen Marketing Finlandille, joka julkaisi artikkelin verkkosivuillaan.

Artikkelissa kerrotaan kolmen eri toimiston nykyisistä työskentelyolosuhteista ja toimista, joilla paikalliset markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset yrittävät estää Venäjän manipulointia.

Näin ukrainalaiset toimistot työskentelevät nyt:

Slova Tech:

Slova Tech pyrkii ensisijaisesti huolehtimaan työntekijöidensä turvallisuudesta, ja toimiston kaikki työntekijät työskentelevät tällä hetkellä etänä. Toimiston työstä 20 prosenttia koostuu IT-alan tiedusteluista ja 80 prosenttia valtion tarpeista. Slova työskentelee vapaaehtoisesti Ukrainan ulkoministeriön kanssa ja vie keskeisiä viestejä eteenpäin.

– Työskentelemme yleensä teknologia-startupien ja pääomasijoitusyritysten kanssa sekä autamme kansainvälisiä brändejä pääsemään Ukrainan markkinoille. Tänä päivänä päätavoitteemme on selittää ihmisille, mitä oikea tieto on sekä luoda mediatilaa, joka rohkaisee kansalaisiamme ja armeijaamme, sanoo toimitusjohtaja Veroslava Novosilnaya Marketing Finlandin verkkosivuilla.

– Päätiimimme sijaitsee Ukrainassa. Meillä on myös monia ulkoistuskumppaneita. Tekstinkirjoittajamme kirjoittavat medialle materiaaleja kellareissa ja suojissa, muutaman tuhannen mailin päässä kotoa. Samalla heillä on aikaa auttaa maata vapaaehtoisina. Olen erittäin huolissani kollegoistani, ja olen heistä ylpeä. He ovat sankareita, hän jatkaa.

PR-ammattilaisilla on luonnollisesti medialukutaitoa, ja sitä osaamista he haluavat jakaa ahkerasti.

– Kohtaamme joka päivä disinformaatiota ja vääristyneiden tosiasioiden virran, joka yrittää oikeuttaa verenvuodatusta, ohjusiskuja ja siviiliuhreja. Jotkut ihmiset uskovat edelleen Venäjän ”rauhanturvaoperaatioon”. Siksi emme lakkaa toimimasta ja tarjoamasta kansainvälisille kumppaneille luotettavaa ja kattavaa tietoa päivittäisistä ukrainalaisia vastaan tehdyistä sotarikoksista.

Slovan – kuten kaikkien muidenkin – tavoitteena on saada liikkeelle faktatietoa niin paljon kuin mahdollista, sillä se auttaa maata tuen saamisessa.

– Tarvitsemme edelleen tukea ja Euroopan maiden hallitusten konkreettisia toimia. Se tarkoittaa hyökkääjää vastaan kohdistettujen pakotteiden lisäämistä ja ilmatilan täydellistä sulkemista venäläisiltä ohjuksilta, lentokoneilta ja helikoptereilta. Uskomme myös, että ulkomainen apu auttaa meitä voittamaan humanitaarisen kriisin, joka on jo kehittymässä monissa kaupungeissa ja kylissä.

Slovan toimitusjohtaja Veroslava Novosilnaya mielenosoituksessa Ranskassa. Kuva: Marketing Finland/Slova Tech

Moko Digital Agency:

Osa Moko Digital Agencyn työntekijöistä aloitti heti sodan alussa kirjoittaa viestejä sosiaalisessa mediassa eurooppalaisille viranomaisille ja vaikuttajille. He onnistuivat toteuttamaan muun muassa Elon Muskin äidin, Maye Muskin, Ukrainaa tukevan julkaisun. Moko oli mukana myös kampanjassa, jolla pyrittiin saamaan Visa ja Mastercard sulkemaan palvelunsa Venäjällä.

– Sodan toisesta päivästä lähtien olemme tehneet yhteistyökumppaneiden kanssa töitä luodaksemme verkkoalustoja ja muuta materiaalia Venäjälle kertoaksemme paikallisille ihmisille totuuden sodasta. Olemme kertoneet äideille, että heidän poikansa tulivat tänne kuolemaan. Olemme selittäneet heille tilanteen taloudelliset seuraukset ja kuinka sota vahingoittaa jokaista Venäjän kansalaista, kertoo Mokon toimitusjohtaja Tetyana Mokrenko.

Mokrenko sanoo, että toimisto on auttanut myös Ukrainan armeijaa.

– Armeija lähestyi meitä liikekumppanini kautta ja pyysi meitä tekemään ohjeet joillekin sotilasvarusteille. Taistelijat eivät ymmärtäneet saamiaan ohjeita, ja siksi sovitimme ne sotilasasiantuntijoiden kanssa helpommin ymmärrettävämpään muotoon.

Mokon työntekijöistä monet työskentelevät Kiovassa pommisuojassa. Jotkut työntekijät ovat pahimmilla kriisialueilla lähellä Kiovaa, jotkut Mariupolissa ja Khersonissa.

– Ne, joilla on pääsy internetiin, tekevät vapaaehtoistehtäviä koko ajan. Kaikilla ei kuitenkaan ole henkistä työkykyä tällä hetkellä. Jotkut ihmiset voivat olla mukana töissä, toiset sanovat rehellisesti, etteivät voi. Ja hyväksyn sen.

Mokon Ukrainan armeijalle tekemä työ. Kuva: Marketing Finland/Slova Tech

Newsfront Communications:


Newsfront Communicationsin työnkuvaan kuuluu tällä hetkellä vahvasti lehdistötiedotteiden tekeminen asiakkailleen, kuten kansalaisjärjestöille. Tiedotteissa avataan yritysten asemaa sodan keskellä ja annetaan ohjeita maassa liikkumisesta, tiedon suojaamisesta ja erilaisista avustustoimenpiteistä ukrainalaisille.

Osa työntekijöistä on lähtenyt ulkomaille. Ukrainaan jääneet työskentelevät eri kaupungeissa.

– On erittäin vaikeaa työskennellä luovien tehtävien parissa ilmaiskujen aikana Ukrainan eri kaupungeissa. Olemme jatkuvasti huolissamme hengestämme sekä perheidemme, ystäviemme ja sukulaistemme turvallisuudesta, sanoo Newsfrontin toimitusjohtaja Volodymyr Dehtiarov.

– Etsimme kuitenkin mahdollisuuksia pysyä jatkuvasti yhteydessä toistemme tukemiseksi. Järjestämme säännöllisesti ryhmäpuheluita varmistaaksemme, että kaikki ovat turvassa.

Työntekijät ovat tehneet monia erilaisia toimenpiteitä, joilla autetaan Ukrainaa. Osa on liittynyt aluepuolustuksen joukkoihin, osa puolestaan luonut muun muassa NFT-pohjaisia hyväntekeväisyystaideprojekteja ja lahjoittanut niistä tulleita tuottoja armeijalle.

Dehtiarov muistuttaa, että ukrainalaiset tarvitsevat kansainvälistä apua faktatiedon levittämisessä ja Venäjän lyömisessä, koska sota koskettaa kaikkia maita.

– Kuten kaikki ukrainalaiset, tarvitsemme kansainvälistä apua levittääksemme totuudenmukaista tietoa Ukrainan sodasta ja lobataksemme Venäjän vastaisten pakotteiden lisäämistä. Korostamme Ukrainan ilmatilan sulkemisen tärkeyttä. Periaatteessa Ukrainan ydinvoimalaan kohdistuneen hyökkäyksen jälkeen koko maailma on ydinsodan uhan alla. Tämä ei koske vain Ukrainan siviiliväestön elämää, vaan myös kaikkien kansojen turvallisuutta.

Newsfrontin toimitusjohtaja Volodymyr Dehtiarov liittyi aluepuolustusjoukkoihin. Kuva: Marketing Finland/Slova Tech
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)