Luovuus

Neste ja Ponsse selvittivät tekoälyn avulla, mitä on 2020-luvun suomalainen sisu – mutta miksi?

Neste ja Ponsse haluavat inspiroida muita yrityksiä innovatiivisella tavalla.
Kuva:
Neste
Neste ja Ponsse selvittivät tekoälyn avulla, mitä on 2020-luvun suomalainen sisu – mutta miksi?

Jokainen tietää suomalaisen sisun, mutta harva osaa määritellä, mitä sisu tarkalleen ottaen tarkoittaa. Jos määritelmää kysyisi tuhannelta suomalaiselta, olisi vastausten kirjo erittäin laaja.

Siksi suomalaisyritykset Neste ja Ponsse halusivat lähteä selvittämään, mitä suomalainen sisu on tänä päivänä. Kaksi vahvaa brändiä löivät hynttyyt yhteet ja ottivat avukseen tekoälyn, jolle annettiin tehtäväksi määrittää 2020-luvun sisun tarkoitus. Tekoälyteknologiakumppanina hankkeessa oli Kasvu Labs Oy.

Tekoälyn avulla analysoitiin ja tulkittiin 500 000 lainausta tai puhetta, 5 000 TED Talk -puheenvuoroa sekä kymmeniä henkilöhaastatteluja erilaisista näkökulmista. Tekoälyn kouluttamisessa käytetyissä tutkimusartikkeleissa hyödynnettiin muun muassa sisututkija Emilia Lahden tekemää tutkimusta. Lisäksi hankkeessa haastateltiin tunnettuja suomalaisia ja analysoitiin heidän näkemyksiään sisusta.

Lopputulemana oli, että 2020-luvun sisun pääkohdat ovat intohimo, rehellisyys, päättäväisyys ja intuitio.

Neste ja Ponsse aloittivat projektin jo vuosi sitten Kasvu Labsin ja luovasta toteutuksesta vastanneen Hasan & Partnersin kanssa. Mutta mistä idea sai alkunsa? Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön vastuullisista kumppanuuksista vastaavan Heidi Peltosen mukaan hankkeella haluttiin tunnistaa omia sisäisiä voimavaroja ja inspiroida muita suomalaisyrityksiä haastavina aikoina.

– Meillä on Ponssen kanssa ollut pitkään yhteistä viestintää suomalaisesta työstä, ja meidän molempien historiaan kuuluu vahvasti periksiantamattomuus ja sisu, joiden ansiosta molemmat yritykset ovat onnistuneet kasvamaan isoiksi kansainvälisiksi toimijoiksi, Peltonen sanoo.

– Nyt halusimme avata, mistä elementeistä sisu koostuu ja auttaa muita yrityksiä löytämään sitä samaa periksiantamattomuutta heidän omaan tekemiseensä. Haluamme, että yritykset löytävät omat keinonsa ja muuttavat tarvittaessa toimintaansa niin kuin mekin olemme Nesteellä joutuneet muuttamaan.

Periksiantamattomuus on siis oleellinen osa sisua, mutta Nesteen ja Ponssen hanke osoitti, että sisuun liittyy myös paljon muuta.

– Esiin nousi paljon pehmeitä arvoja, kuten empatia, jota ei yleensä rinnasteta sisu-termiin. Sisu ei ole pelkästään sitä, että ollaan suolla kuokka kädessä ja paiskitaan hommia hampaat irvessä.

Heidi Peltonen. Kuva: Neste

Yhdeksi sisun pääpilariksi saatiin intohimo, joka tarkoittaa muun muassa rakkautta omaa työtä kohtaan. Intohimo ei tarkoita, että yrityksen pitäisi puskea läpi jokaisesta haasteesta, vaan joskus voi jossain asioissa luovuttaa, jos se on hyödyksi suuressa kuvassa. Se on 2020-luvun sisua.

Nesteen ja Ponssen saamia tuloksia pääsee tarkastelemaan discoversisu.com-kampanjasivulla, jossa pääsee löytämään omat vahvuutensa ja oman sisunsa, jonka avulla voi tehdä tarvittavia muutoksia ja menestyä hankalina aikoina.

Peltonen jakaa vuolaasti kehuja Ponssen ja Nesteen kumppaneille, jotka mahdollistivat mittavan investoinnin onnistumisen. Kasvu Labsin teknologiaosaamisesta oli valtava hyöty haastavassa projektissa, ja Hasanin luova toteutus teki hankkeesta ainutlaatuisen.

– En tiedä, olemmeko tehneet minkään toimiston kanssa näin hienoa yhteistyötä. Hasan oli koko ajan todella vahvasti mukana, ja teimme todella tiivistä yhteistyötä, Peltonen kiittelee.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa